Kinh nghiệm quốc tế về tổ chức thực hiện xóa mù chữ chức năng cho người lớn và một số đề xuất cho Việt Nam

Các tác giả

  • Mai Thị Phương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Hồ Huyền Trang Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In today’s developing society, functional literacy eradication plays an essential role in achieving sustainable development goals, thus promoting a comprehensive, equitable quality education and lifelong learning for everyone in all countries worldwide. This article presents the experiences of implementing literacy eradication programs in three countries namely Thailand, South Korea, and China, focusing on policy mechanisms, program structures, implementation methods, human resources, recognition, and assessment of learning outcomes. These three countries have accumulated significant experience in formulating policies to promote basic literacy eradication programs, including functional literacy for adults. From these experiences, the research group has drawn several lessons regarding policy development to promote functional literacy eradication, social participation in organization, diversification in program development, and the evaluation and recognition of functional literacy eradication in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2022). Báo cáo tổng kết năm học 2021-2022. Vụ Giáo dục thường xuyên.

Bùi Thanh Xuân (2012). Nghiên cứu mô hình giáo dục người lớn của Hàn Quốc. Đề tài khoa học cấp Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, mã số: V2012-10.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. Viện Ngôn ngữ học.

Jin, Y. (2015). Recognition, validation and accreditation of non-formal and informal learning in UNESCO member states. UNESCO Institute for Lifelong Learning.

Jin-hai, P. (2015). Alternative education is new option. The Korea Times. Korean Educational Development Institute (2003). Adult Learning in Korea: Review and Agenda for the Future.

Ministry of Education, Science and Technology (2007). Second National Lifelong Learning Promotion Plan (2008-2012).

Ministry of Education, Science and Technology (MEST), National Institute for Lifelong Education (NILE) (2009). National Report on the Development and State of the Art of Adult Learning and Education. Seoul, Korea: National Institute for Lifelong Education.

National Institute for Lifelong Education (2018). Lifelong Learning in Korea.

OECD (2020). “Case study: Lifelong learning in Korea”, in Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries. OECD Publishing, Paris.

Phạm Tất Thắng (2010). Tình hình mù chữ, tái mù chữ và vấn đề xóa mù chữ ở Việt Nam trong thời kì hiện đại hóa, công nghiệp hóa và hội nhập quốc tế. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ, mã số: B2010-CT23. Viện Khoa học xã hội Việt Nam.

Simpson, J. A., & Weiner, E. S. C. (1989). The Oxford English Dictionary (2nd ed., Vol 9). Oxford University Press.

Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 1373/QĐ-TTg ngày 30/7/2021 phê duyệt Đề án “Xây dựng xã hội học tập giai đoạn 2021-2030”.

UNESCO (2006). Education for All: Literacy for Life. EFA Global Monitoring Report. UNESCO (2010). Country Paper: Status and Major Challenges of Literacy in China.

UNESCO Bangkok (2006). Equivalency programmes (EPs) for Promoting Lifelong Learning.

Yuan, G. (2009). Status of Education Financing of Lifelong Learning Programs for Sustainable Development in the Southeast Asian Region in China. Country Paper Workshop.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Mai, T. P., & Hồ, H. T. (2024). Kinh nghiệm quốc tế về tổ chức thực hiện xóa mù chữ chức năng cho người lớn và một số đề xuất cho Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 374–379. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2374

Số

Chuyên mục

Các bài báo