Sự phối hợp giữa gia đình và nhà trường khi thực hiện chuyển tiếp từ mầm non lên tiểu học cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ trong thời kì Covid-19

Các tác giả

  • Mai Thị Phương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trần Thu Giang Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Bùi Thành Trường Đại học Thăng Long

Tóm tắt

The transition from preschool to primary school is critical for children, including children with autism spectrum disorders. However, the outbreak of Covid-19 in Vietnam has caused a dramatic impact on this practice. This study aims to find out the current situation of coordination between families and schools when preparing for the transition from kindergarten to primary school for children with autism spectrum disorder during the Covid-19 period in 04 provinces/cities: Hanoi, Hai Phong, Bac Giang and Da Nang. The research results have identified four issues that currently require attention: (1) Advantages and disadvantages of families and schools; (2) Forms of cooperation between family and school; (3) The effectiveness of family-school partnership; (4) The expectations of parents and teachers to enhance effective mutual coordination during the transition from preschool to primary school of children with autism spectrum disorder during the Covid-19 period.

Tài liệu tham khảo

American Psychiatric Association (APA, 2013). Desk Reference to the Diagnostic Criteria from DSM-5. American Psychiatric Publishing.

Beamish, W., Bryer, F., & Klieve, H. (2014). Transitioning children with autism to Australian schools: Social validation of important teacher practices. International Journal of Special Education, 29(1), 130-142.

Brostrom, S. (2000). Communication and continuity in the transition from kindergarten to school in Denmark. Paper presented at the EECERA 10th European Conference on Quality in Early childhood Education, University of London.

Cortese, S., Asherson, P., Sonuga-Barke, E., Banaschewski, T., Brandeis, D., Buitelaar, J.,... & Simonoff, E. (2020). ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(6), 412-414.

Đặng Thị Phương Phi (2008). Chuẩn bị về mặt xã hội cho trẻ mẫu giáo lớn sẵn sàng đi học lớp 1 ở Đồng bằng sông Cửu Long. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Fabian, H., Dunlop, A. W. (2002). Transitions in the early years: Debating continuity and progression for children in early education. London: Routledge Falmer.

Fontenelle - Tereshchuk, D. (2021). “Homeschooling” and the COVID-19 crisis: The insights of parents on curriculum and remote learning. Interchange, 1-25.

Fontil, L., Sladeczek, I. E., Gittens, J., Kubishyn, N., Habib, K. (2019). From early intervention to elementary school: A survey of transition support practices for children with autism spectrum disorders. Research in developmental disabilities, 88, 30-41.

Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(6), 421.

LoCasale-Crouch, J., Mashburn, A. J., Downer, J. T., Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teachers’ use of transition practices and children's adjustment to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 23(1), 124-139.

Mai Thị Phương (2017). Giáo dục kĩ năng học đường cho trẻ tự kỉ chuẩn bị vào lớp 1. Luận án tiến sĩ Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Mai Thị Phương, Lê Thị Tâm, Trần Thu Giang, Trần Văn Công (2021). Đặc điểm giai đoạn chuyển tiếp từ mầm non lên tiểu học ở trẻ rối loạn phổ tự kỉ tại Hà Nội: Góc nhìn của giáo viên và phụ huynh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 11, 143-152.

Mangiavacchi, L., Piccoli, L., Pieroni, L. (2021). Fathers matter: Intrahousehold responsibilities and children's wellbeing during the COVID-19 lockdown in Italy. Economics & Human Biology.

Marsh, A., Spagnol, V., Grove, R., Eapen, V. (2017). Transition to school for children with autism spectrum disorder: A systematic review. World Journal of Psychiatry, 7(3), 184.

Nuske, H. J., McGhee Hassrick, E., Bronstein, B., Hauptman, L., Aponte, C., Levato, L., Stahmer, A., Mandell, D. S., Mundy, P., Kasari, C., Smith, T. (2019). Broken bridges - New school transitions for students with autism spectrum disorder: A systematic review on difficulties and strategies for success. Autism, 23(2), 306-325.

Nguyễn Ánh Tuyết (1998). Chuẩn bị cho trẻ 5 tuổi vào trường phổ thông. NXB Giáo dục.

Sparapani, N., Morgan, L., Reinhardt, V. P., Schatschneider, C., Wetherby, A. M. (2016). Evaluation of classroom active engagement in elementary students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(3), 782-796.

Trần Y Lan (2018). Chuẩn bị cho trẻ mẫu giáo vào lớp 1. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 138-143.

UNICEF (2020). Children with autism and COVID-19. https://www.unicef.org/serbia/en/children-autism-and-covid-19

Viskovic, I. (2018). Transition processes from kindergarten to primary school. Croatian Journal of Education, 20(3), 51-75.

Wei, X., Wagner, M., Hudson, L., Yu, J. W., Javitz, H. (2016). The effect of transition planning participation and goal-setting on college enrollment among youth with autism spectrum disorders. Remedial and Special Education, 37(1), 3-14.

Zhu, X., Liu, J. (2020). Education in and after Covid-19: Immediate responses and long-term visions. Postdigital Science and Education, 2(3), 695-699.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.03.2022

Cách trích dẫn

Mai , T. P., Trần , T. G., & Nguyễn , T. B. T. (2022). Sự phối hợp giữa gia đình và nhà trường khi thực hiện chuyển tiếp từ mầm non lên tiểu học cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ trong thời kì Covid-19. Tạp Chí Giáo dục, 22(5), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/364

Số

Chuyên mục

Các bài báo