Đề xuất khung năng lực giáo viên dạy văn hóa tại các trung tâm giáo dục nghề nghiệp – giáo dục thường xuyên
Tóm tắt
Currently, fostering professional competencies for teaching staff is one of the key solutions to improve the quality of literacy education and the operational efficiency of Vocational - Continuing Education Centers. Based on local and international research on the competency framework for teachers and teaching at continuing education centers, the study uses the DACUM career analysis method to identify the characteristics of professional responsibilities among academic teachers at Vocational - Continuing Education centers. The research team proposes a competency framework for academic teachers at Vocational - Continuing Education centers with 5 general competencies and 15 component competencies, accompanied with 50 detailed descriptions. The research results serve as the basis for future research on curriculum and training materials to improve the capacity of continuing education teachers, especially in assessing the competency of academic teachers in accordance with the specific organization and operation of Vocational - Continuing Education centers.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 01/2023/TT-BGDĐT ngày 06/01/2023 ban hành quy chế tổ chức và hoạt động của Trung tâm Giáo dục nghề nghiệp - Giáo dục thường xuyên.
Bộ Nội vụ (2013). Thông tư số 05/2013/TT-BNV ngày 25/6/2013 hướng dẫn thực hiện Nghị định số 36/2013/NĐ-CP ngày 22/4/2013 của Chính phủ về vị trí việc làm và cơ cấu ngạch công chức.
Bộ Nội vụ (2022). Thông tư số 12/2022/TT-BNV ngày 30/12/2022 hướng dẫn về vị trí việc làm công chức lãnh đạo, quản lí; nghiệp vụ chuyên môn dùng chung; hỗ trợ, phục vụ trong cơ quan, tổ chức hành chính và vị trí việc làm chức danh nghề nghiệp chuyên môn dùng chung; hỗ trợ, phục vụ trong đơn vị sự nghiệp công lập.
Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo hướng tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, 43, 18-26.
Dave, R. H. (1975). The development of a model for the assessment of cognitive skills. Review of Educational Research, 45(3), 385-408.
Dubois, D., & Rothwell, W. (2004). Competency-Base Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Power of Exemplary Performers. Nicholas Brealey Publishing.
European Commission (2012). Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes Accompanying the document Communication from the Commission “Rethinking Education: Investing in skills for better socioeconomic outcomes”. https://op.europa.eu/s/z9bL
European Commission (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Belgium: European Commission.
Gouvernement du Québec Ministère de l’Éducation (2021). Reference Framework for Professional competencies for teacher. Canada.
Lobanova, T., & Shunin, Y. (2008). Competence-based education - A common European strategy. Journal of Computer Modelling and New Technologies, 12(2), 45-65.
Mansfield, R. S. (1996). Building competency models: Approaches for HR professionals. Human Resource Management, 35(1), 7-18. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199621)35:1
<7::AID-HRM1>3.0.CO;2-2
Marrelli, A. F. (1998). Art và Science of Competency Models. Jossey-Bass.
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
SEAMEO and The Teachers’ Council of Thailand (2018). Southeast Asia Teachers Competency Framework (SEATCF). The Teachers’ Council of Thailand.
Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultura International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175. https://doi.org/10.5840/cultura20107133
UNESCO (2021). Curriculum globALE: Competency framework for adult educators.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









