Cơ sở lí luận và thực tiễn xây dựng định mức kinh tế - kĩ thuật nhóm ngành đào tạo giáo viên
Tóm tắt
In the context that higher education institutions in Vietnam, especially teacher training institutions, are promoting competency-based autonomy, digital transformation, and innovation of training programs, it has become urgent to scientifically develop a system of economic and technical norms in alignment with the domain-specific characteristics. The article presents the theoretical and practical basis for developing economic and technical norms for teacher training institutions in Vietnam. Based on the theories on unit costs, output-based analysis of activities and management, combined with field surveys at some typical training institutions, the study points out several outstanding challenges: lack of specificity in the current legal documents; current norms which do not fully reflect the characteristics of teacher training activities; and difficulties in integrating digital transformation factors into the norm building process. From these analyses, the article proposes some principles for the construction of economic and technical norms to ensure validity, compatibility with the pedagogical sector, and feasibility in practice. At the same time, the article proposes recommendations to improve the norm system, ultimately improving the effectiveness of financial management and the training quality of pedagogical universities in the context of comprehensive educational innovation today.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2023). Báo cáo Hội nghị Hiệu trưởng các trường đại học sư phạm năm học 2022-2023.
Bộ GD-ĐT (2024). Thông tư số 14/2024/TT-BGDĐT ngày 31/10/2024 hướng dẫn quy trình xây dựng, thẩm định, ban hành định mức kinh tế - kĩ thuật và phương pháp định giá dịch vụ giáo dục, đào tạo.
Chính phủ (2021). Nghị định số 60/2021/NĐ-CP ngày 21/6/2021 quy định cơ chế tự chủ tài chính của đơn vị sự nghiệp công lập.
Department of Education, Australia (2022). Funding clusters and student contribution bands under the Higher Education Support Act 2003. Canberra: Australian Government. https://www.education.gov.au
.
Kaplan, R. S., & Anderson, S. R. (2007). Time-driven activity-based costing: A simpler and more powerful path to higher profits. Boston: Harvard Business Press.
OECD (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030.
Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục đến năm 2030, tầm nhìn đến 2045.
Trường Đại học Sư phạm Hà Nội (2023). Kế hoạch đào tạo năm học 2023-2024 (tr. 47-62).
Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Báo cáo tự đánh giá chương trình đào tạo tiếp cận chuẩn đầu ra năng lực nghề nghiệp (tr. 70-88).
UNESCO (2022). Education in the post-COVID context: Recovery and digital resilience in Southeast Asia. Bangkok: UNESCO Asia-Pacific Regional Bureau for Education. https://bangkok.unesco.org
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









