Tích hợp giáo dục bình đẳng giới và giáo dục giới tính - tình dục toàn diện trong các cơ sở đào tạo giáo viên ở Việt Nam: Thực trạng, thách thức và kiến nghị chính sách

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Chiến Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trần Thanh Tâm Văn phòng UNESCO Việt Nam
  • Bùi Thanh Xuân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trần Thu Giang Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Hoài Thu Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the context of Vietnam promoting the implementation of the National Strategy on Gender Equality and the Project on Integrating Gender Education and Comprehensive Sexuality Education (CSE) into Teacher Training, the article analyzes the current status of CSE implementation in teacher training institutions through a survey of 4,063 students, more than 200 lecturers and in-depth interviews in three provinces. The results show that the integration of CSE is still fragmented, lacking output standards and assessment tools, while pedagogical competency and support conditions are still limited. Comparing international experiences, the article proposes four policy directions: designing a formal CSE course with clear learning outcomes; develop an ecosystem of digital learning resources and pedagogical handbooks; provide opportunities for intensive, supervised, and hands-on training; and foster cross-school, local, and community partnerships. These guidelines aim to ensure that teacher education plays a pivotal role in creating inclusive, safe, and diverse learning environments.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 24/01/2017 ban hành Chương trình Giáo dục mầm non.

Bộ GD-ĐT (2023). Quyết định số 4247/QĐ-BGDĐT ngày 12/12/2023 phê duyệt Đề án “Đưa việc giảng dạy nội dung về giới, bình đẳng giới vào chương trình đào tạo giáo viên trình độ cao đẳng ngành giáo dục mầm non và trình độ đại học giai đoạn 2024-2030.

Chính phủ (2021). Nghị quyết số 28/NQ-CP ngày 03/3/2021 ban hành Chiến lược quốc gia về bình đẳng giới giai đoạn 2021-2030.

Đinh Thị Minh Tuyết (2006). Bình đẳng giới trong thực tiễn chính sách giáo dục - đào tạo. Tạp chí Quản lí Nhà nước, 22-25. [http://thuvienso.bvu.edu.vn/bitstream/TVDHBRVT/11281/2/000000CVv219S102006022.pdf](http://thuvienso.bvu.edu.vn/bitstream/TVDHBRVT/11281/2/000000CVv219S102006022.pdf)

Ngô Thị Kim Hoàn, Nguyễn Phương Anh, Nguyễn Khánh Chi, Trần Thu Trang (2024). Thực trạng nhận thức của sinh viên sư phạm tiểu học Trường Đại học Thủ đô Hà Nội về giáo dục bình đẳng giới. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 275-280.

Quốc hội (2006). Luật Bình đẳng giới. Luật số 73/2006/QH11, ban hành ngày 29/11/2006.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Subrahmanian, R. (2005). Gender equality in education: Definitions and measurements. International Journal of Educational Development, 25(4), 395-407. [https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.04.003](https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.04.003)

Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 1929/QĐ-TTg ngày 30/11/2021 phê duyệt Chiến lược quốc gia về bình đẳng giới giai đoạn 2021-2030.

UNESCO (2018). International Technical Guidance on Sexuality Education: An Evidence-Informed Approach. Paris: UNESCO. [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770](https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770)

UNESCO (2021). The journey towards comprehensive sexuality education: Global status report. Paris: UNESCO. [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378059](https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378059)

UNESCO Bangkok, UNFPA Asia-Pacific (2021). Reviewing comprehensive sexuality education in Asia and the Pacific: Summary review 2020. Bangkok: UNESCO. [https://bangkok.unesco.org/content/reviewingcomprehensive-sexuality-education-asia-and-pacific-summary-review-2020](https://bangkok.unesco.org/content/reviewingcomprehensive-sexuality-education-asia-and-pacific-summary-review-2020)

UNFPA (2022). State of world population 2022: Unfinished business - The pursuit of rights and choices for all. New York: UNFPA.

WHO (2010). Developing sexual health programmes: A framework for action. Geneva.

WHO Regional Office for Europe (2017). Training matters: A framework for core competencies of sexuality educators. Cologne: Federal Centre for Health Education (BZgA).

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, V. C., Trần, T. T., Bùi, T. X., Trần, T. G., & Nguyễn, H. T. (2025). Tích hợp giáo dục bình đẳng giới và giáo dục giới tính - tình dục toàn diện trong các cơ sở đào tạo giáo viên ở Việt Nam: Thực trạng, thách thức và kiến nghị chính sách. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 29–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4012

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả