Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trong dạy học Toán 2
Tóm tắt
A primary goal of the Mathematics General Education Program is to form and develop students' mathematical competence; including the ability to solve mathematical problems. This study presents the expressions of the math problem solving competence of primary school students by level, analyzes some content in the Grade 2 Math program; then proposes 4 measures to develop students' Math problem solving competency in teaching Grade 2 Math. In the process of implementing these measures, teachers need to guide students in the direction of active learning, implementing pedagogical measures in specific teaching conditions.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT ngày 26/12/2018).
Gravemeijer, K., Stephan, M., Julie, C., Lin, F.-L., & Ohtani, M. (2017). What mathematics education may prepare students for the society of the future? International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 105-123. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9814-6
Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1987). Problem solving: A handbook for teachers. Allyn and Bacon, Inc., 7 Wells Avenue, Newton, Massachusetts 02159.
Lein, A. E., Jitendra, A. K., & Harwell, M. R. (2020). Effectiveness of mathematical word problem solving interventions for students with learning disabilities and/or mathematics difficulties: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1388-1408. https://doi.org/10.1037/edu0000453
Lester, F. K., Cai, J. (2016). Can mathematical problem solving be taught? Preliminary answers from 30 years of research” in Posing and Solving Mathematical Problems. Research in Mathematics Education.
Nguyễn Bá Kim (2002). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Lan Phương (2014). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đầu ra đánh giá năng lực giải quyết vấn đề ở trường phổ thông mới. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 111, 3-6.
Nina, K., Natalia, K., Wiggo, K., Pia, E., & Martin, K. (2021). Mathematical Problem-Solving Through Cooperative Learning - The Importance of Peer Acceptance and Friendships. Original research. Published, 24, 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.710296
OECD (2003). The PISA 2003 assessment framework: Mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills.
Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Khúc Thành Chính (chủ biên), Định Thị Xuân Dung, Nguyễn Kính Đức, Đinh Thị Kim Lan, Huỳnh Thị Kim Trang (2021). Toán 2. NXB Giáo dục Việt Nam.
Yackel, E., Cobb, P., & Wood, T. (1991). Small-group interactions as a source of learning opportunities in second-grade mathematics. Journal for Research in mathematics education, 22(5), 390-408. https://doi.org/10.2307/749187
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .