Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trong dạy học Toán 2

Các tác giả

  • Lê Hữu Lộc Trường Tiểu học Tân Hòa A, huyện Tiểu Cần, tỉnh Trà Vinh
  • Nguyễn Thị Kiều Trường Đại học Đồng Tháp

Tóm tắt

A primary goal of the Mathematics General Education Program is to form and develop students' mathematical competence; including the ability to solve mathematical problems. This study presents the expressions of the math problem solving competence of primary school students by level, analyzes some content in the Grade 2 Math program; then proposes 4 measures to develop students' Math problem solving competency  in teaching Grade 2 Math. In the process of implementing these measures, teachers need to guide students in the direction of active learning, implementing pedagogical measures in specific teaching conditions.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT ngày 26/12/2018).

Gravemeijer, K., Stephan, M., Julie, C., Lin, F.-L., & Ohtani, M. (2017). What mathematics education may prepare students for the society of the future? International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 105-123. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9814-6

Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1987). Problem solving: A handbook for teachers. Allyn and Bacon, Inc., 7 Wells Avenue, Newton, Massachusetts 02159.

Lein, A. E., Jitendra, A. K., & Harwell, M. R. (2020). Effectiveness of mathematical word problem solving interventions for students with learning disabilities and/or mathematics difficulties: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1388-1408. https://doi.org/10.1037/edu0000453

Lester, F. K., Cai, J. (2016). Can mathematical problem solving be taught? Preliminary answers from 30 years of research” in Posing and Solving Mathematical Problems. Research in Mathematics Education.

Nguyễn Bá Kim (2002). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Lan Phương (2014). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đầu ra đánh giá năng lực giải quyết vấn đề ở trường phổ thông mới. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 111, 3-6.

Nina, K., Natalia, K., Wiggo, K., Pia, E., & Martin, K. (2021). Mathematical Problem-Solving Through Cooperative Learning - The Importance of Peer Acceptance and Friendships. Original research. Published, 24, 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.710296

OECD (2003). The PISA 2003 assessment framework: Mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills.

Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Khúc Thành Chính (chủ biên), Định Thị Xuân Dung, Nguyễn Kính Đức, Đinh Thị Kim Lan, Huỳnh Thị Kim Trang (2021). Toán 2. NXB Giáo dục Việt Nam.

Yackel, E., Cobb, P., & Wood, T. (1991). Small-group interactions as a source of learning opportunities in second-grade mathematics. Journal for Research in mathematics education, 22(5), 390-408. https://doi.org/10.2307/749187

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.08.2022

Cách trích dẫn

Lê , H. L., & Nguyễn , T. K. (2022). Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trong dạy học Toán 2. Tạp Chí Giáo dục, 22(15), 12–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/492

Số

Chuyên mục

Các bài báo