Một giải pháp hỗ trợ phân tích, đánh giá câu hỏi trắc nghiệm khách quan trên hệ thống Moodle theo mô hình IRT

Các tác giả

  • Lê Thị Bích Hằng Trường Đại học Nha Trang
  • Nguyễn Đình Hưng Trường Đại học Nha Trang
  • Phạm Thị Kim Ngoan Trường Đại học Nha Trang
  • Bùi Thị Hồng Minh Trường Đại học Nha Trang

Tóm tắt

Multiple-choice questions (MCQ) testing  is a form of measurement and assessment that has been increasingly applied in schools. This form of assessment is being strongly supported on E-learning platforms, especially learning management systems. However, in Vietnam today, the quality assessment of MCQ items and tests in general, and online MCQ tests in particular, has not been given due attention. This paper introduces a solution to evaluate objective multiple-choice questions on Moodle systems using Item Response Theory. The solution is demonstrated through a Web application that the authors offer. Based on the analysis results, problematic questions requiring correction would be detected. This process can be iteratively conducted to improve the quality of the test items bank, thereby effectively improving the quality of the future MCQ tests.

Tài liệu tham khảo

Baker, F. B. (2001). The basics of item response theory. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation.

Butcher, P. (2010). Quiz report statistics. Moodle. https://docs.moodle.org/dev/Quiz_report_statistics

Costagliola, G., Ferrucci, F., & Fuccella, V. (2014). A Web-Based E-Testing System Supporting Test Quality Improvement. Conference: Advances in Web Based Learning - ICWL 2007, 6th International Conference, Edinburgh, UK.

Fotaris, P., Mastoras, T., Mavridis, I., & Manitsaris, A. (2010). Extending LMS to Support IRT-Based Assessment Test Calibration. Communications in Computer and Information Science. https://doi.org/10.1007/978-3-642-13166-0_75

Gamage, S. H. P. W., Ayres, J. R., Behrend, M. B., & Smith, E. J. (2019). Optimising Moodle quizzes for online assessments. International Journal of STEM Education, 6(1), 27. https://doi.org/10.1186/s40594-019-0181-4

Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1991). Fundamentals of item response theory. Sage Publications.

Lâm Quang Thiệp (2010). Đo lường trong giáo dục - Lí thuyết và ứng dụng. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Mahmud, J. (2017). Item response theory: A basic concept. Educational Research and Reviews, 12(5), 258-266.

Mutiawani, V., Athaya, A. M., Saputra, K., & Subianto, M. (2022). Implementing Item Response Theory (IRT) Method in Quiz Assessment System. TEM Journal, 11(1), 210-218.

Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2014). Sử dụng phần mềm Quest/Conquest để phân tích câu hỏi trắc nghiệm khách quan. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Trà Vinh, 12, 24-27.

Tải xuống

Đã Xuất bản

21.12.2022

Cách trích dẫn

Lê , T. B. H., Nguyễn, . Đình H., Phạm , T. K. N., & Bùi , T. H. M. (2022). Một giải pháp hỗ trợ phân tích, đánh giá câu hỏi trắc nghiệm khách quan trên hệ thống Moodle theo mô hình IRT. Tạp Chí Giáo dục, 22(16), 17–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/504

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả