Phát triển năng lực tự học của học sinh thông qua bài học E-learning chủ đề "Năng lượng hóa học" (Hóa học 10)

Các tác giả

  • Trần Thị Hồng Liên Trường Trung học phổ thông Lệ Thủy, huyện Lệ Thủy, tỉnh Quảng Bình
  • Nguyễn Thị Thuỳ Trang Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Developing self-study competence is an important task identified in the 2018 General Education Program. The topic “Chemical energy” is new compared to the current curriculum, requiring both teachers and students to have time to study and understand the problem while the time spent on this topic in class is quite small. In addition to the presentation of the self-study competence structure, the E-learning lecture along with the self-study guide documents, the article focuses on assessing the impact of the E-learning lecture and the self-study instructional materials to students' self-study competence. The article uses paired t-test to evaluate the development of the mean scores of each criterion of self-study competence of experimental students at the time before and after the treatment as well as to evaluate the increase in learning results between the experimental class and the control class after finishing learning the topic “Chemical energy” - grade 10. The results of quantitative and qualitative analysis show that the E-learning lecture and self-study instructional materials has contributed to the development of students' self-study competence. This research contributes to creating excitement and helping students' self-study of the topic “Chemical energy” easier through the application of information technology.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ - Chương trình thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Lê Thanh Huy (2012). Sử dựng mã nguồn mở xây dựng bài giảng điện tử trong E-learning đổi mới phương pháp dạy học. Tạp chí Khoa học Xã hội, Nhân văn và Giáo dục, 2(1), 108-114.

Nguyễn Hoàng Trang, Bùi Thị Thơm (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Liên kết hóa học” (Hóa học 10) theo mô hình “Lớp học đảo ngược” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 19-23.

Nguyễn Thị Nhị, Trần Ngọc Thắng (2016). Phát triển năng lực tự học cho học sinh trong dạy học Vật lí ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 360, 42-45.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. D. C., Burgos-Videla, C., & Morales-Cevallos, M. B. (2020). Trends in educational research about e-learning: A systematic literature review (2009-2018). Sustainability, 12(12), 5153. https://doi.org/10.3390/su12125153

Vương Cẩm Hương (2019). Phát triển năng lực tự học cho học sinh thông qua dạy học hóa học Hữu cơ lớp 11 ở trường trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Đã Xuất bản

20.07.2023

Cách trích dẫn

Trần , T. H. L., & Nguyễn , T. T. T. (2023). Phát triển năng lực tự học của học sinh thông qua bài học E-learning chủ đề "Năng lượng hóa học" (Hóa học 10). Tạp Chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 83–89. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/877

Số

Chuyên mục

Các bài báo