Kĩ thuật quy hoạch động chữ số và ứng dụng giải các nhóm bài tập thi học sinh giỏi môn Tin học

Các tác giả

  • Trần Đình Luyện Trường Đại học Quy Nhơn
  • Nguyễn Ngọc Dũng Trường Đại học Quy Nhơn
  • Nguyễn Thị Anh Thi Trường Đại học Quy Nhơn

Tóm tắt

Numerical dynamic programming is a method to solve a group of problems in computer science exams. Mastering this method helps students easily solve problems related to numbers, thereby helping students quickly solve related problems in exams for students who are good at informatics at all levels. In this article, specific methods and steps will be given to solve problems by numerical dynamic programming method, and at the same time apply settings on some basic problems to help students understand and apply to solve similar problems in the exams for good students in computer science. In each specific problem, different parameters are required, but we have provided a general method (general function templates), specific steps to help teachers apply and students easily visualize and apply to solve some problems in the exams for students who are good at computer science.

Tài liệu tham khảo

Digit DP (2022). Geeks for geeks, computer science portal for geeks.

Dreyfus, S. (2002). Richard Bellman on the Birth of Dynamic Programming. Operations Research, 50(1), 48-51.

González, D., Almeida, F., Roda, J., & Rodríguez, C. (2000). From the theory to the tools: parallel dynamic programming. Concurrency Practice and Experience, 12, 21-34.

Hồ Sỹ Đàm (2009). Tài liệu giáo khoa chuyên tin. NXB Giáo dục Việt Nam.

Ilham, G., Sugiharti, E., & Alamsyah, A. (2018). Comparison of Dynamic Programming Algorithm and Greedy Algorithm on Integer Knapsack Problem in Freight Transportation. Scientific Journal of Informatics, 5(1). https://doi.org/10.15294/sji.v5i1.13360

Nguyễn Xuân Huy (2017). Sáng tạo trong thuật toán và lập trình. NXB Thông tin và Truyền thông.

Sedgewick, R., & Wayne, K. (2021). Algorithms (4th Edition). Addison-Wesley Professional.

Đã Xuất bản

20.07.2023

Cách trích dẫn

Trần , Đình L., Nguyễn , N. D., & Nguyễn , T. A. T. (2023). Kĩ thuật quy hoạch động chữ số và ứng dụng giải các nhóm bài tập thi học sinh giỏi môn Tin học. Tạp Chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 185–192. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/899

Số

Chuyên mục

Các bài báo