Vận dụng mô hình PDCA trong quản lí bồi dưỡng phát triển năng lực nghề nghiệp đội ngũ giáo viên mầm non: một số vấn đề lí luận

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hiền Trường Đại học Thủ Dầu Một
  • Trần Văn Trung Trường Đại học Thủ Dầu Một

Tóm tắt

In the period of fundamental and comprehensive innovation of education, training, and preschool education in Vietnam, there are important changes in the content, methods, objectives and quality of education. To meet the requirements of reforming preschool education, it is necessary to have appropriate measures to foster professional competence for teachers. The article proposes to apply the PDCA model to the management of professional capacity development for preschool teachers through planning; implementation organization; testing and assessment; planning adjustment and training program development. Effectively applying the management of developing professional capacity for preschool teachers according to the model would improve the quality of professional competence development for preschool teachers, meeting the requirements of fundamental and comprehensive education and training innovation  in the current period.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 24/01/2017 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018 Ban hành quy định Chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non.

Bùi Hiền (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.

Buysse, V., Rous, B., & Winton, P. (2008). What do we mean by professional development in the early childhood field? Chapel Hill, NC: The University of North Carolina, FPG Child Development Institute, National Professional Development Center on Inclusion.

Cù Thị Thủy (2017). Năng lực nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, 419, 35-38; 29.

Cù Thị Thủy (2020). Phát triển đội ngũ giáo viên mầm non theo tiếp cận năng lực trong đổi mới giáo dục. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Indeed group (2020). Preschool Teaching Skills: Definition and Example. https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/preschool-teaching-skills

Li, Y., Li, X., & Li, J. (2014). Exploring the underlying mechanism of PDCA cycle to improve teaching quality: A motivation theory perspective. Published in: Proceedings of PICMET’ 14 Conference: Portland International Center for Management of Engineering and Technology; Infrastructure and Service Integration. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6921297

Peeters, J., Sharmahd, N., & Budginaitė, I. (2016). Professionalisation of childcare assistants in early childhood education and care (ECEC): Pathways towards qualification. NESET II report. Publication Office of the European Union.

Sokovic, M., Pavletic, D., & Pipan, K. K. (2010). Quality Improvement Methodologies - PDCA Cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS. Journal of Achievements of Materials and Manufacturing Engineering, 43(1), 476-483.

Stoll, L., Bolam R., Mcmahon A., Wallac, M. & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of Education Change, 7(4), 221-258.

Sujata, K. (2022). Teacher’s Views on Training and Capacity Building in Education. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT), 2, (1), 279-286.

Tague, N. R. (2005). Plan-Do-Study-Act cycle. The quality toolbox (2nd ed.). Milwaukee: ASQ Quality Press.

Trần Kiểm (2012). Những vấn đề cơ bản của khoa học quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Tải xuống

Đã Xuất bản

02.10.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H., & Trần , V. T. (2023). Vận dụng mô hình PDCA trong quản lí bồi dưỡng phát triển năng lực nghề nghiệp đội ngũ giáo viên mầm non: một số vấn đề lí luận. Tạp Chí Giáo dục, 23(19), 15–20. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1067

Số

Chuyên mục

Các bài báo