Thực trạng và đề xuất phương án giáo dục 3R nhằm giảm thiểu rác thải nhựa cho học sinh trung học phổ thông qua hoạt động trải nghiệm

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hiển Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

3R education for high school students is one of the effective measures to cope with the increasingly severe plastic waste pollution in Vietnam today. Research results show that students in high schools in the Central region have a relatively high awareness of plastic waste. However, their knowledge, behavior, and level of access to education about plastic waste are still limited. From there, the article analyzes the ability of 3R education to reduce plastic waste for students through experiential activities in high schools, demonstrated through educational content, design process, organization, and implementation method. The research results can be a reference for high schools to conduct educational activities to reduce plastic waste and build “green, clean, beautiful schools”.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Hoạt động trải nghiệm và hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ Môi trường Nhật Bản (2021). Cùng học về 3R (Cỏ Dại dịch). NXB Phụ nữ.

Chau, M. Q., Hoang, A. T., Truong, T. T., & Nguyen, X. P. (2020). Endless story about the alarming reality of plastic waste in Vietnam. Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization and Environmental Effects, 1-9. https://doi.org/10.1080/15567036.2020.1802535

Chow, C. F., So, W. M. W., Cheung, T. Y., & Yeung, S. K. D. (2017). Plastic waste problem and education for plastic waste management. In Emerging Practices in Scholarship of Learning and Teaching in a Digital Era (pp. 125-140). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3344-5_8

Dang, V. H., Gam, P. T., & Xuan Son, N. T. (2021). Vietnam’s Regulations to Prevent Pollution from Plastic Waste: A Review Based on the Circular Economy Approach. Journal of Environmental Law, 33(1), 137-166. https://doi.org/10.1093/jel/eqaa028

Hammami, M. B. A., Mohammed, E. Q., Hashem, A. M., Al-Khafaji, M. A., Alqahtani, F., Alzaabi, S., & Dash, N. (2017). Survey on awareness and attitudes of secondary school students regarding plastic pollution: implications for environmental education and public health in Sharjah city, UAE. Environmental Science and Pollution Research, 24(25), 20626-20633. https://doi.org/10.1007/s11356-017-9625-x

Jambeck, J. R., Geyer, R., Wilcox, C., Siegler, T. R., Perryman, M., Andrady, A., Narayan, R., & Law, K. L. (2015). Plastic waste inputs from land into the ocean. Science, 347(6223), 768-771. https://doi.org/10.1126/science.1260352

Milne, G. Q. (2019). PLASTICS A GROWING CONCERN - A Vietnam Perspective. Ipsos|Plastic A Growing Concern, https://www.ipsos.com/sites/default/files/2019-09/. www.ipsos.com

Schwenkel, C. (2018). Waste infrastructure breakdown and gendered apathy in Vietnam. In In The routledge handbook of & anthropology and the City (Eds.), The Routledge Handbook of Anthropology and the City. New York: Routledge.

Situmorang, R. O. P., Liang, T. C., & Chang, S. C. (2020). The difference of knowledge and behavior of college students on plastic waste problems. Sustainability (Switzerland), 12(19), 7851. https://doi.org/10.3390/SU12197851

Trung tâm Nghiên cứu Phát triển Xã hội. (2019). Sổ tay Giảm thiểu - Phân loại - Tái chế rác thải nhựa. NXB Thuận Hoá.

Van, L., Hamid, N. A., Ahmad, M. F., Aizat Ahmad, A. N., Ruslan, R., & Muhamad Tamyez, P. F. (2021). Factors of single use plastic reduction behavioral intention. Emerging Science Journal, 5(3), 269-278. https://doi.org/10.28991/esj-2021-01275

Vương, Q.-H. (2021). Western monopoli of climate science is creating an eco-deficit culture - ELCI. Economy, Land & Climate Insight. https://elc-insight.org/western-monopoli-of-climate-science-is-creating-an-eco-deficit-culture/

World Bank (2022). Analisis of plastic waste pollution in Vietnam. https://documents1.worldbank.org/curated/en/099731506282258321/pdf/P167307016be7609b087c101a167c06027a.pdf

WWF-Việt Nam (2022). Sổ tay hướng dẫn giảm nhựa dành cho người tiêu dùng.

Đã Xuất bản

22.11.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H. (2024). Thực trạng và đề xuất phương án giáo dục 3R nhằm giảm thiểu rác thải nhựa cho học sinh trung học phổ thông qua hoạt động trải nghiệm . Tạp Chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 11), 208–214. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1435

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả