Nhận thức về trách nhiệm công dân của sinh viên Việt Nam hiện nay
Tóm tắt
Students' civic responsibility is an issue that needs addressing in the context of Vietnam's developing digital economy based on science, technology and creative innovation. This research study was conducted using mixed research methods with data surveyed from 26,331 students and 75 in-depth interviews conducted in 6 regions across the country. The research results show that students tend to choose civic responsibilities related to themselves, family and country rather than those related to the community. We propose that it is necessary to continue to organize promotional activities so that students clearly understand the regulations on civic responsibilities in the 2020 Youth Law. In addition, Youth Union and Youth Association organizations need to strengthen ideological and lifestyle education with programs and activities suitable to the needs of students in the current context. This study is the basis for further research to propose a number of measures to improve the civic responsibility of Vietnamese students.
Tài liệu tham khảo
Almond, G. A., Powell, G. B., Strom, K., & Dalton, R. J. (2004). Comparative politics today: A world view. New York, NY: Longman.
Birzea, C. (2000). Council for cultural cooperation (CDCC): Education for democratic citizenship project. Education for democratic citizenship: A lifelong learning perspective. Strasbourg: The Council of Europe.
Kennedy, K. J., Hahn, C. L., & Lee, W. (2008). Constructing Citizenship: Comparing the Views of Students in Australia, Hong Kong, and the United States. Comparative Education Review, 52(1), 53-91. https://doi.org/10.1086/524306
Love Frankie & IRL (2020). Báo cáo nghiên cứu thế hệ trẻ. https://www.britishcouncil.vn/sites/default/files/nghiencuu-the-he-tre-viet-nam.pdf#page=21&zoom=100,0,0
Nguyễn Thị Luyến, Nguyễn Thị Thúy Cường (2022). Sinh viên với trách nhiệm công dân - Một số vấn đề lí luận và kết quả khảo sát. Tạp chí Khoa học Xã hội Thành phố Hồ Chí Minh, Viện Khoa học xã hội Vùng Nam Bộ - Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam, 2(282), 13-24.
Nguyễn Văn Phúc (2008). Tự do và trách nhiệm trong hoạt động của con người. Trong Phạm Văn Đức (chủ biên), Đặng Hữu Toàn, Trần Văn Đoàn, Ulrich Dornberg (2008). Công bằng xã hội trách nhiệm xã hội và đoàn kết xã hội. NXB Khoa học Xã hội.
Quốc hội (2020). Luật Thanh niên. Luật số 57/2020/QH14, ban hành ngày 16/6/2020.
Reysen, S., Larey, L. W., & Katzarska-Miller, I. (2012). College course curriculum and global citizenship. International Journal of Development Education and Global Learning, 4(3), 27-40. https://doi.org/10.18546/IJDEGL.04.3.03
Schattle, H. (2009). Global citizenship in theory and practice In R. Lewin (Ed.), The handbook of practice and research in study abroad: higher education and the quest for global citizenship (pp. 3-18). London: Routledge.
Supon, R., Khammantakhun, W., & Srisombut, K. (2022). Development of Student Citizenship Indicators in Northeast of Thailand. International Education Studies, 15(5), 164-173.
Thành đoàn Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Báo cáo khảo sát xã hội: Những yếu tố tác động đến sinh viên Thành phố Hồ Chí Minh hiện nay. NXB Trẻ.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .