Phát triển năng lực tự học cho học sinh thông qua “Dạy học kết hợp” trong môn Hóa học ở trường trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Hoàng Trang Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Self-study is one of the important capacities to enhance for students to meet the innovation demands of education. The study has analyzed the manifestations and assessment criteria for self-study capacity. This study also proposes to apply Blended learning as an effective method to enhance self-study for students. Although the initial experimental results are still limited because of the short experimental time (only conducted in the Oxygen-Sulfur chapter), it has been shown that applying Blended learning to enhance self-study for students is extremely positive and appropriate.

Tài liệu tham khảo

Akyuz, H. I., & Samsa, S. (2009). The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1744-1748. DOI: 10.1016/j.sbspro.2009.01.308.

Alammary, A., Sheard, J., & Carbone, A. (2014). Blended learning in higher education: Three different design approaches. Australasian Journal of Educational Technology, 30(4), 440-454. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.693.

Bath, D., & Bourke, J. (2010). Getting started with blended learning. GIHE.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).

Denyse, T. (2002). The Competency-Based Approach: Helping learners become autonomous. In Adult Education - A Lifelong Journey.

Driscoll, M. (2002). Blended learning: Let’s get beyond the hype. IBM Global Services. Retrieved from http://www-07.ibm.com/services/pdf/blended_learning.pdf.

Feldman, A., Paugh, P., & Mills G. (2004). Self-study through action research. In International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 943-977). Springer, Dordrecht.

Guang-yan, T. A. N. G. (2009). Research on Enhancing Students' Self-Study Capacity with the Internet. Liaoning Higher Vocational Technical Institute Journal, 02.

Horn, M. B., Staker, H., (2014). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. Jossey - Bass.

Kells, H. R. (1980). Commentary: The Purposes and Legacy of Effective Self-Study Processes: Enhancing the Study-Planning Cycle. The Journal of Higher Education, 51(4), 439-447.

Nguyễn Hoàng Trang, Nguyễn Hữu Chung, Mai Văn Hưng, Nguyễn Quang Huy, Kiều Cẩm Nhung, Đặng Trần Xuân, Trần Văn Thế (2020). Dạy học kết hợp và tổ chức dạy học kết hợp ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 485, 33-38.

Nguyễn Xuân Trường (tổng chủ biên kiêm chủ biên), Nguyễn Đức Chuy, Lê Mậu Quyền, Lê Xuân Trọng (2015). Hóa học 10. NXB Giáo dục Việt Nam.

OECD (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation.

Oliver, M., & Trigwell K. (2005). Can “Blended learning” be redeemed? E-learning and Digital Media, 2(1), 17-26.

Phan Thị thanh Hội, Kiều Thị Thu Giang (2016). Phát triển năng lực tự học cho học sinh trong dạy chương cảm ứng (Sinh học 11). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 7, 184-189.

Vương Cẩm Hương (2018). Thiết kế hoạt động tự học theo chủ đề môn Hóa học nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 439, 39-44; 38.

Weinert, F. E. (2001), Vergleichende Leistungsmessung in Schulen - eineumstrittene Selbstverstondlichkeit, In F. E. Weinert (eds), Leistungsmessung in Schulen, Weinheim und Basejl: Beltz Verlag.

Yang, Y. P., Zheng, Z. H., & Zheng M. H. (2010). On the Teaching Reform of Electronic Communication Curriculum Oriented to Self-Study Capacity. Journal of Hefei University of Technology (Social Sciences), 24(2), 25-27.

Đã Xuất bản

20.06.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , H. T. (2021). Phát triển năng lực tự học cho học sinh thông qua “Dạy học kết hợp” trong môn Hóa học ở trường trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 504(2), 23–27. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/157

Số

Chuyên mục

Các bài báo