Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực kiểm tra, đánh giá trong dạy học của giảng viên quân đội

Các tác giả

  • Ngô Bá Lợi Đoàn 871, Tổng cục Chính trị, Bộ Quốc Phòng Việt Nam
  • Vũ Trọng Lưỡng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Testing and assessment is one of the important tasks in the teaching process, helping managers, teachers and lecturers grasp the necessary information to promptly adjust and appropriately impact the educational process. This study aims to build a toolkit for assessing the assessment literacy in teaching of lecturers working at certain educational institutions of the People’s Army of Vietnam. A pilot test with a tool of 65 items within five groups of component literacies has been conducted with 420 instructors. The quality of the measurement tool is evaluated and standardized in terms of reliability, content and structural validity. The results confirm that the toolkit of 54 items is appropriate for proposed requirements; thereby, contributing to the correct assessment of the current state of this competence, helping to effectively orient training activities, fostering and using military lecturers.

Tài liệu tham khảo

Davison, C. (2021). Enhancing Teacher Assessment Literacy: One Approach to Improving Teacher Knowledge and Skills in Australia. Perspectives on Rethinking and Reforming Education, 33-43. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_3

Đỗ Thị Hướng (2020). Cấu trúc năng lực đánh giá giáo dục của giáo viên tiểu học. Luận án tiến sĩ Đo lường đánh giá, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., & Anderson R. E. (2010). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice Hall.

Lê Thị Phương Hoa (2019). Thực trạng và biện pháp nâng cao năng lực kiểm tra đánh giá kết quả học tập của giảng viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, 445(1), 35-39.

Loi, N. B., & Luong, V. T. (2023). Teacher assessment literacy in military institutes of Vietnam: A five-dimensional model. Paper presented at the 2023 International Graduate Research Symposium, Hanoi.

Pastore, S., & Andrade, H. L. (2019). Teacher assessment literacy: A three-dimensional model. Teaching and Teacher Education, 84, 128-138. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.05.003

Stiggins, R. J. (1991). Assessment literacy. Phi Delta Kappan, 72(7), 534-539.

Xu, Y., & Brown, G. (2017). University English teacher assessment literacy: A survey-test report from China. Studies in Language Assessment, 133-158. https://doi.org/10.58379/uzon5145

Đã Xuất bản

04.04.2024

Cách trích dẫn

Ngô , B. L., & Vũ, T. L. (2024). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực kiểm tra, đánh giá trong dạy học của giảng viên quân đội. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 315–322. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1609

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả