Phát triển chương trình đào tạo giáo viên mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh: Một nghiên cứu theo định hướng phương pháp DACUM

Các tác giả

  • Nguyễn Hữu Tuấn Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh
  • Nguyễn Quỳnh Anh Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh

Tóm tắt

Preschool teachers have a very important role in the comprehensive development of children; therefore, training and fostering preschool teachers is a very important task of the Education sector. The article applies the orientation of the DACUM method in job and career analysis, which is considered a useful tool in designing and updating training programs to survey and identify preschool teacher required skills before officially starting professional activities; from there, we propose to adjust the preschool teacher training program of Bac Ninh Teacher Training College to improve training quality so that when they graduate, this team has all the necessary skills in caring, educating and helping children develop comprehensively. Developing and adjusting preschool teacher training programs is an urgent requirement of preschool pedagogical training schools; in particular, determining the skills, knowledge and attitudes that need to be trained for teachers is extremely necessary to ensure training quality and meet the needs of preschool education facilities.

Tài liệu tham khảo

Adams, R. E. (1975). DACUM: Approach to Curriculum, Learning, and Evaluation in Occupational Training. Department of Regional Economic Expansion. Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 52/2020/TT-BGDĐT ngày 31/12/2020 về ban hành Điều lệ trường mầm non. Bộ GD-ĐT (2021a). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non. Bộ GD-ĐT (2021b). Thông tư số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22/6/2021 quy định về Chuẩn chương trình đào tạo; xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học. Beauchamp, G. A. (1981). Curriculum Theory. 4th ed. Itasca, Ill: Peacock.

Norton, R. E. (1997). DACUM Handbook. Columbus, OH: The Ohio State University, Center on Education and Training for Employment.

Nguyễn Chung Hải, Hồ Sỹ Toàn (2018). Phân tích bối cảnh trong xây dựng chương trình đào tạo tại Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(4), 87-96.

Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh (2022). Quyết định số 205/QĐ-CĐSP ngày 10/6/2022 về ban hành chuẩn đầu ra, chương trình khung và bảng mô tả chuẩn đầu ra của chương trình đào tạo giáo viên trình độ cao đẳng, ngành Giáo dục mầm non.

Trường Cao đẳng Sư phạm Trung ương Thành phố Hồ Chí Minh (2020). Quyết định số 490/QĐ-CĐSPTW-ĐT ngày 05/10/2020 về ban hành Chuẩn đầu ra chương trình đào tạo trình độ cao đẳng ngành Giáo dục mầm non.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn , H. T. ., & Nguyễn, Q. A. (2024). Phát triển chương trình đào tạo giáo viên mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh: Một nghiên cứu theo định hướng phương pháp DACUM. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 313–318. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1738

Số

Chuyên mục

Các bài báo