Đề xuất khung năng lực số cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non
Tóm tắt
The accelerating digital transformation in education underscores the essential need to equip early childhood education students with digital competence in order to improve training quality and enhance their career readiness. This article reviews relevant theoretical foundations and analyzes both local and international digital competency frameworks, emphasizing the relationship between digital competence and professional skills in early childhood education. Drawing upon the learner-focused Digital Competency Framework outlined in Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT issued by the Ministry of Education and Training of Vietnam, the authors propose a digital competency framework consisting of six domains and 26 component competencies, specifically tailored to the unique characteristics of early childhood education majors. The proposed framework serves as a reference for curriculum development and a strategic tool to support professional growth in modern educational environments.
Tài liệu tham khảo
An Biên Thùy, Nguyễn Thị Lan Ngọc, Trịnh Thị Phương Thảo (2024). Đề xuất khung năng lực số cho sinh viên sư phạm tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(22), 1-6.
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 về quy định Khung năng lực số cho người học.
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018 ban hành Chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.
Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and instruments for assessing digital competence at school. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3), 183-193.
Đinh Thanh Tuyến, Nguyễn Hà Linh (2023). Các yếu tố cấu thành năng lực nghề nghiệp giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 23(19), 21-27.
Đỗ Văn Hùng (chủ biên), Trần Đức Hòa, Nguyễn Thị Kim Dung, Bùi Thanh Thủy, Nguyễn Thị Kim Lân, Đào Minh Quân, Đồng Đức Hùng, Bùi Thị Ánh Tuyết, Bùi Thị Thanh Huyền, Trần Thị Thanh Vân, Trịnh Khánh Vân (2021). Khung năng lực số dành cho sinh viên - DigiLit 1.0 - Dự án Tư duy thời đại số. Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội.
European Commission (2017). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. https://doi.org/10.2760/17548
Ferrari, A., & Punie, Y. (2013). A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: European Union.
Hung, T., & Pandey, R. (2021). The professional capacity of preschool teachers in disadvantaged areas and its role in educational innovation. Journal of Early Childhood Education, 15(2), 45-59.
Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481.
Killen, C. (2018). Collaboration and Coaching: Powerful Strategies for Developing Digital Capabilities. In Digital Literacy Unpacked (pp. 29-44). Facet.
Kluzer, S., & Priego, L. P. (2018). DigComp into Action: Get inspired, make it happen. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/112945
Kyungah, K., & Pattama, T. (2016). Regional Framework for Professional Standards for Early Childhood Educators. SEAMEO.
Mai Anh Thơ, Ngô Anh Tuấn (2021). Phát triển năng lực số cho sinh viên đại học: Một số nghiên cứu và nhận định ban đầu. Tạp chí Giáo dục, 510, 7-13.
Nguyễn Tấn Đại, Pascal Marquet (2018). Năng lực công nghệ số đáp ứng nhu cầu xã hội: Các mô hình quốc tế và hướng tiếp cận ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học xã hội, 12(244), 23-39.
Nguyễn Tấn Đại, Pascal Marquet (2019). Năng lực công nghệ số của sinh viên đáp ứng nhu cầu xã hội: Nghiên cứu mô hình ứng dụng sơ khởi tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học xã hội, 5(249), 24-38.
Nguyễn Thị Thuận (2022). Phát triển năng lực số cho sinh viên sư phạm trong bối cảnh chuyển đổi số giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 189, 24-29.
Phạm Thị Yến (2021). Đề xuất khung năng lực nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trong bối cảnh đổi mới giáo dục và hội nhập quốc tế. Tạp chí Giáo dục, 505, 8-12.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .