Một số định hướng vận dụng thành ngữ và tục ngữ Việt Nam trong dạy học toán ở tiểu học
- Từ khóa:
- Idioms
- proverbs
- Math teaching
- primary school
- students
Tóm tắt
Idioms and proverbs summarize people's experiences or laws of nature and society, and are passed on from generation to generation to help people live better. Mathematics is also a very special field of science, with the characteristics of reflecting laws of high logic, system and abstraction. With the same characteristics, idioms and proverbs have many applications in mathematics if teachers know how to skillfully exploit them. The article presents the concept of idioms and proverbs, some orientations to apply proverbs in teaching Mathematics in primary schools and illustrative examples. Each teacher can actively choose idioms and proverbs in different regions, exploit and apply flexibly and in accordance with the learning style of each student and group of students in the class.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Cao Tuyết Minh (2010). Tục ngữ, ca dao Việt Nam. NXB Dân trí.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên, 2021). Toán 2 (tập 1, 2). NXB Đại học Sư phạm.
Hà Huy Khoái (tổng chủ biên, 2021). Toán 2 (tập 1, 2). NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê Anh Vinh (2017). Học toán cùng Jenny. NXB Giáo dục Việt Nam.
Mã Giang Lân (2017). Tục ngữ ca dao Việt Nam. NXB Văn học.
Nguyễn Lân (2020). Từ điển thành ngữ và tục ngữ Việt Nam. NXB Văn học.
Nguyễn Xuân Kính (2004). Thi pháp ca dao. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Xuân Kính (chủ biên, 2002a). Tổng tập Văn học dân gian người Việt. NXB Khoa học xã hội.
Nguyễn Xuân Kính (chủ biên, 2002b). Kho tàng tục ngữ người Việt (tập 1, tập 2). NXB Văn hóa - Thông tin.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .