Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học nội dung “Đa dạng thế giới sống” (Khoa học tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hải Yến Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Developing the competence to understand nature is one of the important tasks of Natural science. Therefore, applying David Kolb's learning cycle to increase students' natural experiences is very necessary for this subject. This article proposes a process for designing experiential activities in teaching the content “Diversity of the living world” (Natural science 6) to develop students' competence to understand nature. The proposed process includes 5 steps: Identify the topic; Determine the target; Identify types of activities corresponding to the phases of the experiential learning cycle; Develop teaching steps; Build assessment tools. The process is illustrated by steps to build experiential teaching activities in the topic “Diversity of mushroom”. Designing experiential activities in the direction of developing natural understanding competence must ensure opportunities for students to natural practice through observation, experimentation and active thinking to convert that experience into new knowledge systematically.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đinh Quang Báo, Nguyễn Đức Thành (1996). Lí luận dạy học Sinh học. NXB Giáo dục.

Hoàng Phê (chủ biên, 1994). Từ điển tiếng Việt. NXB Khoa học xã hội.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning as the science of learning and developmentle (Englewood Cliffs (ed.)). NJ: Prentice-Hall.

Kolb, D. A. (2015). Experiential learning : experience as the source of learning and development. In Pearson Education.

Tate, P. J., & Keeton, M. T. (1978). Learning by Experience - What, Why, how Morris T. Keeton, Pamela J. Tate Editors. Jossey-Bass. https://books.google.com.vn/books?id=UNzQngEACAAJ

Trần Thị Gái (2017). Vận dụng mô hình trải nghiệm của David Kolb để xây dựng chu trình hoạt động trải nghiệm trong dạy học sinh học ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội (Nghiên cứu giáo dục), 3, 1-6.

Trần Thị Gái, Phan Thị Thanh Hội (2017). Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học sinh học ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục, 144, 59-64.

Wright, T. S. A. (2000). No More Pencils…No More No more pencil no more books? Arguing for the use of experiential learning in post secondary environmental studies classroom. Electronic Green Journal, 1(13). https://doi.org/10.5070/g311310394

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H. Y. (2024). Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học nội dung “Đa dạng thế giới sống” (Khoa học tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 143–148. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2260

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả