Phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ độ tuổi tiểu học thông qua câu chuyện xã hội bằng bảng vải

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Cẩm Hường Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Thị Hải Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Phạm Hải Châu Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Ngọc Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Kim Chi Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hải Yến Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Social stories are often used to develop social skills for children with autism spectrum disorder. Social stories with Panel Theater is a new method of expressing social stories in a new form, which has advantages to develop social skills for children with ASD. This research presents some social stories performed with Panel Theater and uses them in teaching social skills for children with ASD at primary school age. The results of observing the behavior of greetings and inviting friends to co-play among the examined children before, during and after teaching the 2 social skills with Panel Theater, showed a significant improvement in their appropriate behaviours, gestures, words and emotion expression. From the research results, it is possible and effective to use social stories with Panel Theater in teaching social skills to children with ASD of primary school age, which should be further studied in the future.

Tài liệu tham khảo

American Psychiatric Association (APA) (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

Andrews, S. M. (2004). Increasing game playing skills and social comprehension in school-aged children with autism using social stories. Alliant International University, San Diego.

Đàm Thị Kim Thu (2021). Phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ 5-6 tuổi có rối loạn phổ tự kỉ. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Gray, C. (1998) Social stories and comic strip conversations with students with Asperger syndrome and high functioning autism. In E. Schopler, G. Mesibov, & L. Kunce (Eds.). Asperger syndrome or high functioning autism? (pp.1670-198). New York: Plenum Press.

Howley, M., Arnold, E., & Gray, C. (2005). Revealing the hidden social code: Social stories for people with autistic spectrum disorders. London: Jessica Kingsley.

Karkhaneh, M., Clark, B., Ospina, M. B., Seida, J. C., Smith, V., & Hartling, L. (2010). Social Stories™ to improve social skills in children with autism spectrum disorder: A systematic review. Autism, 14(6), 641-662.

Masayo, T. (2008). Potential of Panel Theater for Teaching-Observation of children’s reaction to and interaction with Panel Theater. Bulletin of Home Economics at Otsuma Women's University, 44, 45-50.

Masayo, T. (2017). A Study of Teaching Method of Japanese Subject Awareness About Connecting Kindergarten to Elementary Schools - Focusing on Panel Theater Teaching Method of Story telling. Research Bulletin of Odawara Junior College, 38, 25-35.

Matsuka Makiko (2022). A study of the (learning) process of (that can be performed by) creating and playing a panel theater, Studies in Human Life and Culture. Master's Thesis (No.321) in Otsuma Women's University.

Nguyen, T. C. H., Bui, N. L., Nguyen, T. V., Nguyen, T. H. X., & Le, K. A. (2021). The Use of Panel Theatre in Developing Communication Skills for Children with Special Needs: A case Study of a Child with Developmental Disboders. VNU Journal of Science: Education Research, 37(3), 104-114. https://doi.org/10.25073/2588

Nguyen, T. C. H., Bui, N. L., Pham, H. C., Nguyen, T. N. A., & Do, T. H. (2022). Some suggestions to improve conversing skills for children with autism spectrum disorders at age 5 to 6 by using panel theatre. Journal of Education - Ministry of Education and Training, 22(13), 28-34.

Nguyễn Thị Hoa (2017). Một số phương pháp và kĩ thuật phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ nhẹ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(4), 144-150.

Nguyễn Xuân Hải, Nguyễn Nữ Tâm An, Hoàng Văn Tiến, Trần Văn Công, Hồ Thị Huyền Thương, Đỗ Thị Thảo, Nguyễn Thị Hoa, Hoàng Thị Lệ Quyên, Phan Thiệu Xuân Giang (2019). Hỗ trợ phục hồi chức năng cho trẻ em tự kỉ tại Việt Nam. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Rojun, K., Makiko, M., & Yoshiko, F. (2009). Panel Theater handbook useful for practical training. Hobun Shorin.

Sansosti, F. J., & Powell-Smith, K. A. (2008). Using computer-presented social stories and video models to increase the social communication skills of children with high-functioning autism spectrum disorders. Journal of Positive Behavior Interventions, 10(3), 162-178.

Schneider, N., Goldstein, H. (2010). Using social stories and visual schedules to improve socially appropriate behaviors in children with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 12(3), 149-160.

Walker, H. M. (1983). The Walker Social Skills Curriculum, Pro-Ed Publishing. Virginia University.

Yoshiko, F. (2020). The Comparison at International Fields of Childhood Education through Utilization of Panel Theater - Survey between Vietnam and Japan. Faculty of Education and Business.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.10.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. C. H., Đỗ , T. H., Phạm , H. C., Nguyễn , T. N. A., Nguyễn , T. K. C., & Nguyễn , T. H. Y. (2023). Phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ độ tuổi tiểu học thông qua câu chuyện xã hội bằng bảng vải. Tạp Chí Giáo dục, 23(20), 36–41. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1077

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả