Thực trạng can thiệp lời kể cho trẻ rối loạn ngôn ngữ phát triển 5-6 tuổi tại trung tâm can thiệp

Các tác giả

  • Lê Thị Hương Mai Trung tâm Hỗ trợ phát triển Giáo dục hoà nhập Hương Ban Mai, thành phố Hà Nội
  • Phạm Thị Bền Khoa Giáo dục Đặc biệt, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Phạm Thị Hằng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Hoàng Thị Vân Học viên cao học K32, Khoa Giáo dục Đặc biệt, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the field of language, narrative is a factor in assessing children's ability to use extended and consistent language based on their structure, content and purposes. The development of narrative is very important for children's progress. Therefore, along with early identification, narrative intervention for children with developmental language disorders is critical. The article involves a survey of the current state of narrative intervention for 5-6 year old children with developmental language disorders from 51 teachers working at 5 specialized centers using a mixed research method of quantitative (written survey) and qualitative (in-depth interviews). The survey results show that narrative intervention is one of the intervention contents for children with developmental language disorders. The teachers have a proper perception of the necessity and benefits of developing narrative for children with developmental language disorders. Most teachers evaluate the measures to develop narrative as highly effective, but in reality, the implementation of these measures is still difficult. The results of the current study are meaningful in guiding future research in the narrative development of children with developmental language disorders in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bishop, D. V. M. & Edmundson, A. (1987). Language-impaired 4-year-olds: Distinguishing transient from persistent impairment. Journal of Speech & Hearing Disorders, 52, 156-173. https://doi.org/10.1044/jshd.5202.156

Bộ GD-ĐT (2009). Thông tư số 17/2009/TT-BGDĐT ngày 25/7/2009 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Chilosi, A. M., Brizzolara, D., Lami, L., Pizzoli, C., Gasperini, F., Pecini, C., Cipriani, P., Zoccolotti, P. (2009). Reading and spelling disabilities in children with and without a history of early language delay: A neuropsychological and linguistic study. Child Neuropsychology, 15(6), 582-604. https://doi.org/10.1080/ 09297040902927614

Davies, P., Shanks, B., & Davies, K. (2004). Improving narrative skills in young children with delayed language development. Educational Review, 56(3), 271-286. https://doi.org/10.1080/0013191042000201181

Feagans, L. & Applebaum, M. I. (1986). Validation of language subtypes in learning disabled children. Journal of Educational Psychology, 78(5), 358-364. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.5.358

Hoàng Đức Đương, Lê Thị Hương Mai, Lã Thị Thanh Tâm (2023). Tổng quan về can thiệp rối loạn ngôn ngữ phát triển. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S4), 32-36.

Paul, R., Norbury, C. & Goose, C. (2021). Language disorders from infancy through adolescence (fifth edition). Elsevier Health Sciences.

Pham, G. T., Pruitt-Lord, S., Snow, C. E., Nguyen, Y. H. T., Phạm, B., Dao, T. B. T., ... & Dam, Q. D. (2019). Identifying developmental language disorder in Vietnamese children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(5), 1452-1467. https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-L-18-0305

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.12.2024

Cách trích dẫn

Lê, T. H. M., Phạm, T. B., Phạm, T. H., & Hoàng, T. V. (2024). Thực trạng can thiệp lời kể cho trẻ rối loạn ngôn ngữ phát triển 5-6 tuổi tại trung tâm can thiệp. Tạp Chí Giáo dục, 24(23), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2657

Số

Chuyên mục

Các bài báo