Thiết kế dự án học tập giáo dục phòng, chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thu Huyền Trường Cao đẳng Thái Nguyên
  • Nguyễn Việt Dũng Ban Tuyên giáo Tỉnh uỷ Thái Nguyên
  • Đinh Thị Lan Hương Trường Đại học Hải Phòng

Tóm tắt

Climate change and natural disasters are becoming increasingly complex, directly affecting human life. In order to equip the young generation with the necessary knowledge and skills to cope with these challenges, integrating disaster prevention and climate change response education into preschool programs is extremely important. Project-based learning, with its child centered characteristics, encouraging proactive exploration and practical experience, is considered an effective method to help preschool children approach environmental issues in a natural and exciting way. This article presents a creative learning project design, suitable for 5-6- year-old preschool children, which not only suits the psychological characteristics of children but also contributes to raising awareness, forming a sense of environmental protection and practicing the necessary skills to respond to emergency situations. At the same time, this study is also meaningful in providing a scientific and practical basis for integrating environmental education into preschool programs, contributing to building a generation of citizens responsible for nature and society.

Tài liệu tham khảo

Bộ Tài nguyên và Môi trường (2011). Kịch bản biến đổi khí hậu và nước biển dâng cho Việt Nam. NXB Tài nguyên - Môi trường và Bản đồ Việt Nam.

Đinh Thị Hồng Vân, Nguyễn Đình Huy, Vũ Đình Bảy (2023). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng ứng phó với thiên tai cho học sinh trung học cơ sở Thành phố Huế, tỉnh Thừa Thiên Huế. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 47-52.

Helm, J. H., & Katz, L. G. (2016). Young Investigators: The project approach in the early years, Third Edition. Teachers College Press.

Inan, H. Z. (2009). Integrated Disciplines: Understanding the Role of Art in Science Education in a Preschool. Journal of Applied Sciences Research, 5(10), 1375-1380.

Masseti, G. M. (2009). Enhancing emergent literacy skill of preschoolers from low-income environments through a classroom-based approach. School Psychology Review, 38(4), 554-569.

Maulidah, E., & Abdillah, F. (2023). Project Based Learning: Development Of Early Childhood Abilities. In International Conference on Humanity Education and Society (ICHES) (Vol. 2, No. 1).

McClurg, (2009). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398.

Nguyễn Tuấn Vĩnh, Tạ Thị Kim Nhung, Lê Thị Nhung, Trần Viết Nhi, Hoàng Phương Tú Anh (2017). Dạy học theo dự án - Một hướng đổi mới hình thức tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 01(41), 71-80.

Nguyễn Thị Bích Thuỷ, Nguyễn Thị Hoàng Hà (2023). Một số vấn đề về dạy học dự án trong giáo dục mầm non và quy trình triển khai chủ đề giáo dục theo tiếp cận dạy học dự án. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 200-205.

Nguyễn Thị Hạnh, Nguyễn Thị Bích Hằng (2018). Biến đổi khí hậu và vấn đề giáo dục biến đổi khí hậu cho học sinh trung học cơ sở ở tỉnh Sóc Trăng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 33, 95-102.

Nguyễn Thị Thu Huyền (2023). Thực trạng giáo dục phòng, chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu tại một số trường mầm non trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 3), 172-177.

Phạm Ngọc Bảo, Kiều Thị Kính, Phan Thanh Giàu (2022). Tài liệu tập huấn Phát triển bền vững và ứng phó với biến đổi khí hậu cho học sinh thành phố Đà Nẵng. IGES, Sở Giáo dục và Đào tạo thành phố Đà Nẵng.

Quốc hội (2020). Luật sửa đổi bổ sung một số điều của Luật Phòng, chống thiên tai và Luật Đê điều. Luật số 60/2020/QH14, ban hành ngày 17/6/2020.

Rahman, S., Yasin, R. M., & Yassin, S. F. M. (2011). The implementation of project-based approach at preschool education program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18, 476-480.

Sena, L., & Woldemichael, K. (2006). Disaster Prevention and Preparedness. Ethiopia Public Health Training Initiative.

Tạ Thị Kim Nhung, Lê Thị Nhung, Trần Viết Nhi, Trương Thị Thanh Hoài (2022). Lồng ghép giáo dục biến đổi khí hậu cho trẻ mẫu giáo trong chủ đề “Nước và các hiện tượng tự nhiên”. Tạp chí Giáo dục, 22(17), 20-24.

Tong, T. T. M, Nguyen, H, T., & Park, T.Y. (2022). The Practice of Education for Disaster Risk Reduction in Vietnam: Lessons Learned from a Decade of Implementation 2010-2020. In: Ito, T., Tamura, M., Kotera, A., Ishikawa-Ishiwata, Y. (eds) Interlocal Adaptations to Climate Change in East and Southeast Asia. SpringerBriefs in Climate Studies. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81207-2_9

Ueda, Y., Shikada, M., Matsumoto, E., Nakagawa, Y., Shaw, R. (2014). Knowledge, Education and Training for Risk Reduction: Specific Case of Myanmar, Vietnam and Japan. In: Shaw, R., Izumi, T. (eds) Civil Society Organization and Disaster Risk Reduction. Springer, Tokyo. https://doi.org/10.1007/978-4-431-54877-5-8

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. H., Nguyễn, V. D., & Đinh, T. L. H. (2025). Thiết kế dự án học tập giáo dục phòng, chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 24–29. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3349

Số

Chuyên mục

Các bài báo