Thực trạng tổ chức giáo dục phòng, chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu tại một số trường mầm non trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thu Huyền Trường Cao đẳng Thái Nguyên

Tóm tắt

Vietnam is considered one of the countries seriously affected by climate change. Every year, Vietnam faces many types of frequent natural disasters such as tropical depression, storms, etc. Preschool children are among the groups vulnerable to natural disasters and climate change because of their resistance as well as defense ability is weak. This article studies the implementation of natural disaster prevention education and its application to climate change in soccer fields outside Thai Nguyen province. The results show that, initially, teachers have a correct awareness of natural disaster prevention and climate change response, and have identified the goals and content of natural disaster prevention and response to climate change for preschool children, but educators are still limited in using educational methods, and there is no reasonable distribution with parents in education to prevent natural disasters and respond to climate change. The results of this research are the basis for proposing appropriate solutions to meet the goals of the current preschool education program.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2015). Công văn số 463/BGDĐT-GDTX ngày 28/01/2015 về ban hành hướng dẫn triển khai thực hiện giáo dục kĩ năng sống tại các cơ sở giáo dục mầm non, giáo dục phổ thông, giáo dục thường xuyên.

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 759/BGDĐT-GDTX ngày 04/12/2023 về tăng cường quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.

Gau, S. J., Yen, H. W., & Liu, C. W. (2011). The study of interventive sex education on “holistic development” of high school students based on life skills. Formos J Sexol, 17, 21-38. https://doi.org/10.6784/FJS.201104.0021

Gunning, C., Holloway, J., & Healy, O. (2019). Evaluating the preschool life skills program to teach school readiness skills: An Irish pilot study. European Journal of Behavior Analysis, 20(1), 48-68.

Kaya, I., & Deniz, M. (2020). The effects of life skills education program on problem behaviors and social skills of 4-year-old preschoolers. Ilkogretim Online, 19(2), 612-623.

Kirchhoff, E., & Keller, R. (2021). Age-Specific Life Skills Education in School: A Systematic Review. Frontiers in Education, 6(June), 1-15.

Nguyễn Quang Uẩn (2008). Khái niệm kĩ năng sống xét theo góc độ Tâm lí học. Tạp chí Tâm lí học, 6(111), 1-4.

Nguyễn Thị Kim Nga (2021). Quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho trẻ 5-6 tuổi tại các trường mầm non công lập Quận 7, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Văn Lang, 1(25), 131-138.

Sở GD-ĐT Hà Nội (2020). Công văn số 3065/SGDĐT-GDMN ngày 21/9/2020 về hướng dẫn nhiệm vụ giáo dục mầm non năm học 2020-2021.

Trần Văn Chương, Lê Thị Kim Loan (2020). Mục tiêu giáo dục phổ thông gắn với xây dựng nhà trường hạnh phúc - Nhìn từ thực tiễn giáo dục Việt Nam. Kỉ yếu hội thảo quốc tế về Tâm lí học - Giáo dục học vì sự phát triển học sinh và nhà trường hạnh phúc, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội - Bộ GD-ĐT, tr 472-479.

WHO (1986). Ottwa Charter for Health Promotion.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. H. (2024). Thực trạng tổ chức giáo dục phòng, chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu tại một số trường mầm non trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 172–177. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1815

Số

Chuyên mục

Các bài báo