Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trong dạy học nội dung “Giá trị lớn nhất và giá trị nhỏ nhất của hàm số” (Toán 12)
Tóm tắt
According to the 2018 General Education Curriculum for Mathematics, the competency to solve mathematical problems is one of the five components of mathematical competence to develop for students. Based on Polya's mathematical problem solving process, the study proposes a mathematical problem solving process in teaching the content “The largest and smallest values of functions” (Math 12). The proposed process is illustrated through experimental teaching at Can Thanh High School, Can Gio District, Ho Chi Minh City. The results of the teaching experiment show that the manifestations of students’ mathematical problem solving competency are gradually enhanced through the steps of the proposed process. Students discover the concept and method of finding the largest and smallest values of functions, and know how to apply this knowledge to solve related practical problems. In this study, we use analytical methods to clarify some concepts related to mathematical problem solving competency, and qualitative analysis methods to evaluate the development of students' mathematical problem solving competency.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Nguyễn Sơn Hà, Phạm Sỹ Nam, Vũ Đình Phượng, Nguyễn Thị Kim Sơn, Trần Quang Vinh (2020). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Evans, M., Brown, P., & Mathews, D. (2013). Applications of differentiation - A guide for teachers (Years 11-12). Published by Education Services Australia.
Mai Thị Thanh Huyền, Đinh Thành Tuân (2022). Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học chủ đề “Nguyên hàm - tích phân” (Giải tích 12). Tạp chí Giáo dục, 22(22), 1-6.
Niss, M. A. (2003). Quantitative literacy and mathematical competencies. In B. L. Madison, & L. A. Steen (Eds.), Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges (pp. 215-220). National Council on Education and the Disciplines.
Nguyễn Huy Thao, Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang, Nguyễn Thị Nga, Dương Minh Tới (2024). Dạy học ứng dụng “định lí Sin” vào giải các bài toán thực tiễn nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(3), 19-23.
Nguyễn Ngọc Hà, Nguyễn Văn Thái Bình (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 98-104.
Polya, G. (1997). Giải một bài toán như thế nào?. NXB Giáo dục.
Phan Anh Tài (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học Toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Vinh.
Rajkumar, R., & Hema, G. (2019). Factors Affecting Mathematical Problem Solving Competence Of Undergraduate Students In Facing Competitive Examinations. IMPACT: International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature, 7(2), 319-328.
Stewart, J. (2016). Calculus, Eighth Edition. Brooks/Cole, CENGAGE Learning.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .