Thiết kế bài giảng sử dụng Mobile Learning trong dạy học Vật lí bằng tiếng Anh ở trường phổ thông

Các tác giả

  • Phạm Thị Hải Yến Trường THPT Chuyên Ngoại ngữ, Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of digital transformation, smartphones play an increasingly important role, especially in the field of education. In addition, with the trend of international integration, teaching of Natural Science subjects in English has received much attention from the State and educational institutions. However, the pilot of teaching science subjects in English in high schools has recently revealed plentiful challenges in the process of teaching and learning. This article points out that the use of smartphones to facilitate teaching Physics in English partially help students master Physics knowledge and use English in Physics learning, thereby overcoming teachers’ difficulties in teaching Physics in English. The recommendations in favour of  smartphone application in teaching are the basis for teaching natural science subjects in general in English, meeting the requirements of the current education innovation and internationalization.

Tài liệu tham khảo

Cao Cự Giác (2014). Thực trạng và giải pháp dạy học các môn khoa học tự nhiên bằng tiếng Anh ở trường trung học phổ thông Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 4, 205-207.

Clark, J. D. (2007). Learning and Teaching in the Mobile Learning Environment of the Twenty-First Century. Austin, Texas: Austin Community College.

Holzinger, A., Nischelwitzer, A., & Meisenberger, M. (2005). Mobile Phones as a Challenge for m-Learning: Examples for Mobile Interactive Learning Objects (MILOs). Third IEEE International Conference on Pervasive Computing and Communications Workshops. https://doi.org/10.1109/percomw.2005.59

Lương Duyên Bình, Vũ Quang, Nguyễn Xuân Chi, Đàm Trung Đồn, Bùi Quang Hân, Đoàn Duy Hinh (2014). Vật lí 11. NXB Giáo dục Việt Nam.

Neil, M. (2003). The M-learning paradigm: An overview. Sydney: Macquarie University.

Phạm Kim Chung (2017). Tổ chức dạy học các môn khoa học tự nhiên bằng tiếng Anh cho học sinh ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục, 145, 14-19.

Thủ tướng Chính phủ (2008). Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30/9/2008 về việc phê duyệt Đề án “Dạy và học Ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020”.

Traxler, J. (2007). Current state of mobile learning. International Review on Research in Open and Distance Learning, 8(2), 11-22.

Trịnh Thị Phương Thảo (2014). Khai thác một số ứng dụng trên điện thoại di động hỗ trợ học sinh lớp 12 trung học phổ thông tự học Toán. Luận án tiến sĩ Lí luận và Phương pháp dạy học bộ môn Toán, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Yousef, M., & Hamideh, Z. (2013). Mobile Learning for Education: Benefits and Challenges. International Journal of Computational Engineering Research, 36, 93-101.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2022

Cách trích dẫn

Phạm , T. H. Y. (2022). Thiết kế bài giảng sử dụng Mobile Learning trong dạy học Vật lí bằng tiếng Anh ở trường phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 22(4), 17–22. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/348

Số

Chuyên mục

Các bài báo