Xây dựng và sử dụng ứng dụng CNNPHYSICS trên điện thoại thông minh trong dạy học Vật lí bằng tiếng Anh cho học sinh lớp 10

Các tác giả

  • Phạm Thị Hải Yến Trường THPT Chuyên Ngoại ngữ, Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The implementation of Official Dispatch 955/BGDĐT-DAN on teaching other subjects in English has mounted some challenges for both teachers and students such as: consistent programs, limited English language proficiency levels of teachers and students, ineffective use of special terminologies, insufficient testing and assessment, etc. One of the proposed solutions to the above difficulties and to motivating students, as well as developing their self-study capacity in learning Physics in English, is to exploit the educational potential of smartphones. There are many applications on smartphones that support the study of Physics in English, but only few applications systematically provide the content of vocabulary, pronunciation, and a system of practice questions suitable to the 2018 general education program. The article presents the structure and usage of the CNNPHYSICS application on smartphones in teaching Physics in English for 10th grade students to support students in learning Physics in English. At the same time, the survey feedback on the effectiveness of the application in supporting English learning of Physics for students is also revealed in the paper.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bas, M., & Sarigöz, O. (2018). Determining the Readiness Levels of Pre-Service Teachers towards Mobile Learning in Classroom Management. Educational Research and Reviews, 13(10), 382-390.

Bernacki, M. L., Crompton, H., & Greene, J. A. (2020). Towards convergence of mobile and psychological theories of learning. Contemporary Educational Psychology, 60, 101828. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101828

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15/09/2020 ban hành Điều lệ trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.

Chang, W.-H., Liu, Y.-C., & Huang, T.- H. (2017). Perceptions of learning effectiveness in M-learning: scale development and student awareness. Journal of Computer Assisted Learning, 33(5), 461-472. https://doi.org/10.1111/jcal.12192

Diacopoulos, M. M., & Crompton, H. (2020). A systematic review of mobile learning in social studies. Computers & Education, 154, 103911. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103911

Gezgin, D. M., Adnan, M., & Guvendir, M. A. (2018). Mobile learning according to students of computer engineering and computer education: A comparison of attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(1), 4-17.

Jahnke, I., & Liebscher, J. (2020). Three types of integrated course designs for using mobile technologies to support creativity in higher education. Computers & Education, 146, 103782. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103782

Kearney, M., Burden, K., & Schuck, S. (2020). In: Theorising and Implementing Mobile Learning: Using the iPAC Framework to Inform Research and Teaching Practice. Springer Singapore, Singapore, pp. 101-114. https://doi.org/10.1007/978-981-15-8277-6_8

Rebecca, J. H. (2011). An inclusive definition of mobile learning. https://rebeccahogue.com/2011/07/17/an-inclusive-definition-of-mobile-learning-edumooc/

Tôn Quang Cường, Nguyễn Thị Ngọc Bích, Phạm Kim Chung (2019). Giáo trình lí luận và công nghệ dạy học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Traxler, J. (2009). Current state of mobile learning. Mobile learning: Transforming the Delivery of Education and Training, 1, 9-24.

Trịnh Thị Phương Thảo (2014). Khai thác một số ứng dụng trên điện thoại di động hỗ trợ học sinh lớp 12 trung học phổ thông tự học toán. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Winters, N. (2006). What is mobile learning. In Mike Sharples (Ed.), Big issues in mobile learning: Report of a workshop by the Kaleidoscope Network of Excellent Mobile Learning Initiative (pp. 5-9). University of Nottingham.

Zheng, L., Li, X., & Chen, F. (2016). Effects of a mobile self-regulated learning approach on students’ learning achievements and self-regulated learning skills. Innovations in Education and Teaching International, 55(6), 616-624. https://doi.org/10.1080/14703297.2016.1259080

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.04.2023

Cách trích dẫn

Phạm , T. H. Y. (2023). Xây dựng và sử dụng ứng dụng CNNPHYSICS trên điện thoại thông minh trong dạy học Vật lí bằng tiếng Anh cho học sinh lớp 10. Tạp Chí Giáo dục, 23(8), 29–33. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/695

Số

Chuyên mục

Các bài báo