Yêu cầu sử dụng Infographic trong hỗ trợ dạy học đọc hiểu văn bản cho học sinh lớp 3

Các tác giả

  • Ngô Tuyết Phượng Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Đình Cúc Hân Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Vietnamese language is an essential subject at the primary level, in which reading comprehension is a crucial skill for students, serving as a foundation for their overall Vietnamese proficiency as well as other subjects. In response to the educational reforms outlined in the 2018 General Education Program and the integration of information technology in teaching, Infographics have emerged as a valuable tool to enhance the effectiveness of teaching and learning. Infographics provide an effective teaching method to strengthen students' abilities in recognizing details, images, and the content of reading materials, thus improving their reading comprehension skills. By synthesizing and summarizing language, visuals, and symbols, Infographics can help students improve their academic performance. This paper focuses on the requirements for using infographics to support teaching reading comprehension for third-grade students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cairo, A. (2013). The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization. New Riders.

Few, S. (2009). Now you see it: Simple visualization techniques for quantitative analysis. Analytics Press.

Huỳnh Phẩm Dũng Phát, Trần Thị Hoa Lan, Nguyễn Thị Thanh Thùy (2016). Sử dụng Piktochart thành lập Infographic phục vụ giảng dạy Địa lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 7(85), 185-195.

Lã Phương Thúy, Nguyễn Quỳnh Mai, Vũ Minh Hiền (2021). Thiết kế và sử dụng Infographic trong dạy học đọc hiểu văn bản thông tin ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 505, 18-23.

Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics: The power of visual storytelling. John Wiley & Sons.

Lê Phương Nga, Nguyễn Trí (1999). Phương pháp dạy học Tiếng Việt ở tiểu học, tập 2. NXB Đại học Sư phạm.

Ngô Thị Tiệp (2020). Ứng dụng Infographic trong dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh trung học cơ sở. Luận văn thạc sĩ Sư phạm Ngữ văn, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Ly Kha, Trịnh Cam Ly (đồng chủ biên), Trần Văn Chung, Phạm Thị Kim Oanh, Bùi Thanh Truyền (2022a). Tiếng Việt 3 (bộ Chân trời sáng tạo, tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Ly Kha, Trịnh Cam Ly (đồng chủ biên), Nguyễn Thị Thu Huyền, Phạm Kim Bích Loan, Phạm Thị Kim Oanh, Bùi Thanh Truyền (2022b). Tiếng Việt 3 (bộ Chân trời sáng tạo, tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Que Publishing.

Trần Thị Thanh Trang (2016). Infographic - một công cụ trực quan trong thiết kế báo chí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 42, 35-42.

Tufte, E. R. (1983). The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press.

Yildirim, S. (2016). Infographics for educational purposes: Their structure, properties and reader approaches. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(3), 98-110.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Ngô, T. P., & Phạm, Đình C. H. (2025). Yêu cầu sử dụng Infographic trong hỗ trợ dạy học đọc hiểu văn bản cho học sinh lớp 3. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 56–60. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3532

Số

Chuyên mục

Các bài báo