Ứng dụng AI trong giáo dục: Cơ hội, thách thức và các yếu tố tác động đến tâm lí người học
Tóm tắt
As artificial intelligence (AI) is increasingly integrated into educational systems around the world, assessing the impact of this technology on learners’psychology has become an urgent requirement. This paper aims to analyze the potential, challenges, and psychological factors arising in the process of applying AI in education. Through a literature review and argument analysis, the study shows that AI offers many opportunities such as personalized learning, assessment support, and improving access to knowledge. However, learners also face the risk of academic anxiety, technology dependence, and reduced social interaction. The results show that factors such as personal characteristics, technology level, and learning environment all affect the level of AI acceptance. As a result, the article recommends strengthening psychological support in smart learning environments, developing digital technology skills for teachers and learners.
Tài liệu tham khảo
Abe, K., & Iwata, S. (2019). NEC’s emotion analysis solution supports work style reform and health management. NEC Tech. J, 14(1), 44-48.
Bali, M. (2017, November 29). Against the 3 A’s of EdTech: AI, Analytics and Adaptive Technologies in Education. https://blog.mahabali.me/educational-technology-2/against-the-3-as-of-edtech-ai-analytics-and-adaptive-technologies-in-education/
Brunskill, E., Garg, S., Tseng, C., Pal, J., & Findlater, L. (2010). Evaluating an adaptive multi-user educational tool for low-resource environments. Proceedings of the IEEE/ACM International Conference on Information and Communication Technologies and Development (pp. 13-16).
Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia computer science, 136, 16-24.
Crawford, K. (2021). Time to regulate AI that interprets human emotions. Nature, 592(7853), 167-167.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 318-339. https://doi.org/10.2307/249008
Dư Thị Chung, Nguyễn Cao Minh Thành, Nguyễn Vy Anh Thư, Huỳnh Diễm Trinh, Vũ Thị Tuyết Trinh (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi sử dụng công cụ AI trong học tập của sinh viên các trường đại học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 15(6), 112-125.
Đặng Văn Em, Nguyễn Đình Loan Phương, Nguyễn Thị Hảo (2024). Thực trạng ứng dụng ChatGPT trong việc học tập, nghiên cứu của sinh viên Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 24(1), 36-41.
Gitau, S., Marsden, G., & Donner, J. (2010). After access: challenges facing mobile-only internet users in the developing world. Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp. 2603-2606).
Hilbert, M. (2016). Big data for development: A review of promises and challenges. Development Policy Review, 34(1), 135-174. https://doi.org/10.1111/dpr.12142
Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial intelligence in education: Promises and implications for teaching and learning. Center for Curriculum Redesign.
Kay, J. (2015). Whither or wither AI and education? Seventeenth International Conference on ArtificialIntelligence in Education(AIED 2015 Workshop Proceedings, 4(85), 1-10. http://users.sussex.ac.uk/~bend/aied2015/
Lin, Y., & Yu, Z. (2023). Extending Technology Acceptance Model to higher-education students’ use of digital academic reading tools on computers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 34. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00403-8
Lowther, D. L., Inan, F. A., Daniel Strahl, J., & Ross, S. M. (2008). Does technology integration “work” when key barriers are removed?. Educational Media International, 45(3), 195-213.
Luckin, R. (2017). Towards artificial intelligence-based assessment systems. Nature Human Behaviour, 1(3), 0028. https://doi.org/10.1038/s41562-017-0028
Menon, D., & Shilpa, K. (2023). “Chatting with ChatGPT”: Analyzing the factors influencing users' intention to use OpenAI's ChatGPT using the UTAUT model. Heliyon, 9(11), e20962. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e20962
Mitra, S., & Dangwal, R. (2010). Limits to self‐organising systems of learning—the Kalikuppam experiment. British Journal of Educational Technology, 41(5), 672-688.
Mutoni, D. (2017). A revolutionary connectivity: Internet access as the ultimate human right and socioeconomic force. Washington, DC: New Degree Press.
Nguyễn Phúc Quân (2023). ChatGPT hỗ trợ khả năng tự học và phát triển năng lực số cho thanh niên. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học: Cán bộ trẻ các đại học quốc gia, đại học vùng mở rộng lần thứ II, tr 232-237.
Nguyễn Thị Phước (2023). Sử dụng ChatGPT làm công cụ hỗ trợ trong việc dạy và học ngành truyền thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng, 25, 95-100.
Nye, B. D. (2015). Intelligent tutoring systems by and for the developing world: A review of trends and approaches for educational technology in a global context. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 25(2), 177-203.
Pedro, F., Subosa, M., Rivas, A., & Valverde, P. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. https://hdl.handle.net/20.500.12799/6533
Salas‐Pilco, S. Z., Yang, Y., & Zhang, Z. (2022). Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID‐19 pandemic: A systematic review. British Journal Of Educational Technology, 53(3), 593-619. https://doi.org/10.1111/bjet.13190
Schroeder, K. T., Hubertz, M., Van Campenhout, R., & Johnson, B. G. (2022). Teaching and Learning with AI-Generated Courseware: Lessons from the Classroom. Online Learning, 26(3), 73-87. https://doi.org/10.24059/ olj.v26i3.3370
Thái Thị Cẩm Trang (2023). Thái độ và kì vọng của sinh viên Sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: Nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(10), 51-56.
Trần Văn Hưng, Đinh Thị Mỹ Hạnh (2021). Trí tuệ nhân tạo trong giáo dục: Cơ hội và thách thức đến tương lai của việc dạy và học ở trường đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 19(2), 38-42.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
Wogu, I. A. P., Misra, S., Olu-Owolabi, E. F., Assibong, P. A., Udoh, O. D., Ogiri, S. O., & Damasevicius, R. (2018). Artificial intelligence, artificial teachers and the fate of learners in the 21st century education sector: Implications for theory and practice. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(16), 2245-2259. http://www.acadpubl.eu/hub/
Woolf, B. P. (2015). AI and Education: Celebrating 30 Years of Marriage. In Proceedings of the AIED Workshops 2015 (Vol. 4, pp. 38-40). https://ceur-ws.org/Vol-1432/ai_ed_pap5.pdf
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .