Bài toán đường đi ngắn nhất trong dạy học lí thuyết đồ thị ở trường phổ thông: Một nghiên cứu tri thức luận lịch sử

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Nga Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Huỳnh Hữu Phước Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Trịnh Kim Mai Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Bảo Khang Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Phạm Thành Đạt Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

This paper explores the historical development and educational implications of graph theory, emphasizing its origin from Euler’s solution to the “Seven Bridges of Königsberg” problem in 1736. It categorizes shortest-path algorithms based on problem types, input graph characteristics, and basic techniques, highlighting classical algorithms and Dijkstra's improvements. The paper also compares the classical Dijkstra’s approach using set operations with its modern adaptation utilizing labeling techniques, emphasizing their respective benefits and challenges in teaching. Through proposed teaching scenarios, the study aims to enhance students' conceptual understanding of shortest-path algorithms, emphasizing both computational efficiency and pedagogical clarity. The findings suggest modifications to teaching methods for improved student comprehension and algorithmic implementation.

Tài liệu tham khảo

Biggs, N., Lloyd, E. K., & Wilson, R. J. (1986). Graph Theory, 1736-1936. Oxford University Press.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2022). Introduction to Algorithms. MIT Press.

Deo, N., & Pang, C. Y. (1984). Shortest‐path algorithms: Taxonomy and annotation. Networks, 14(2), 275-323.

Ford, L. R. (1956). Network flow theory. Rand Corporation Paper, Santa Monica.

Frana, P. L., & Misa, T. J. (2010). An interview with Edsger W. Dijkstra. Communications of the ACM, 53(8), 41-47.

Javaid, A. (2013). Understanding Dijkstra’s algorithm. Available at SSRN 2340905.

Lê Thị Hoài Châu (2017). Sự cần thiết của phân tích tri thức luận đối với các nghiên cứu về hoạt động dạy học và đào tạo giáo viên. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế về Didactic Toán lần thứ 6 (Actesdu sixieme colloque International en Didactique des Mathematiques). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. N., Huỳnh, H. P., Trịnh, K. M., Nguyễn, B. K., & Phạm, T. Đạt. (2025). Bài toán đường đi ngắn nhất trong dạy học lí thuyết đồ thị ở trường phổ thông: Một nghiên cứu tri thức luận lịch sử. Tạp Chí Giáo dục, 25(13), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3628

Số

Chuyên mục

Các bài báo