Triển khai phương pháp tiếp cận học tập qua dự án ở một số cơ sở giáo dục mầm non của Việt Nam: Thực trạng và giải pháp

Các tác giả

  • Vũ Thị Thanh Huyền Trường Cao đẳng Sư phạm Trung ương
  • Nguyễn Thị Nga Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Đặng Út Phượng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Nguyễn Thị Thanh Huyền Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Phạm Thị Thu Trường Cao đẳng Sư phạm Trung ương

Tóm tắt

Project-based learning is a modern educational approach that helps children develop comprehensively through the implementation of practical projects, combining learning skills, creative thinking and problem-solving abilities. This educational approach has been implemented in preschools in some big cities. However, not all preschools are successful. This article uses qualitative research methods to survey and analyze the difficulties, challenges and opportunities for implementing this approach in some preschools; then, it proposes some solutions to take advantage of the school's available learning materials, collect natural materials around the school area, mobilize from parents, and use technology to optimize the application of project-based learning in preschool education. Implementing the project-based learning approach in preschools will bring many benefits to children in developing comprehensive thinking, problem-solving and social communication skills, improving the quality of preschool education in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bell, S. (2010). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future. The Clearing House, 83(2), 39-43. http://www.jstor.org/stable/20697896

Clark, A. M. (2006). Changing classroom practice to include the project approach. Early Childhood Research and Practice, 8(2). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1084959.pdf

Chard, S. C. (1998). The project approach: Making curriculum come alive. Scholastic Teaching Resources.

Ferrero, M., Vadillo, M. A., & León, S. P. (2021). Is project-based learning effective among kindergarten and elementary students? A systematic review. PLOS ONE, 16(4), e0249627. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249627

Helm, J. H., & Katz, L. G (2016). Young investigators: The project approach in the early years. Teachers College Press. https://doi.org/10.1111/j.1524-4725.1996.tb00365.x

Hoàng Thu Hiền (2017). Phương pháp dạy học theo dự án - Một hướng tiếp cận trong việc cho trẻ mầm non làm quen tiếng Anh. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 8, 166-169.

Johnson, L., McHugh, S., Eagle, J. L., & Spires, H. A. (2019). Project-Based Inquiry (PBI) Global in Kindergarten Classroom: Inquiring About the World. Early Childhood Education Journal, 5, 607-613. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00946-4

Katz, L. G., & Chard, C. (2000). Engaging Children’s Minds: The Project Approach (2nd ed.). Ablex Publishing Corporation.

Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2005). Project-Based Learning. In The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp. 317-334). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.020

Nguyễn Thị Bích Thủy, Nguyễn Thị Hoàng Hà (2024). Một số vấn đề về dạy học dự án trong giáo dục mầm non và quy trình triển khai chủ đề giáo dục theo tiếp cận dạy học dự án. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 200-205.

Phạm Thị Yến (2017). Giáo dục kĩ năng giải quyết vấn đề cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi theo tiếp cận dự án. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 121-124.

Thomas, J. W. (2020). A review of research on project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 22(1), 1-8.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Vũ, T. T. H., Nguyễn, T. N., Đặng, Út P., Nguyễn, T. T. H., & Phạm, T. T. (2024). Triển khai phương pháp tiếp cận học tập qua dự án ở một số cơ sở giáo dục mầm non của Việt Nam: Thực trạng và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 203–208. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2780

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>