Khai thác phần mềm JASP phân tích dữ liệu trong dạy học mạch kiến thức Thống kê - Xác suất cho học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Đỗ Hoàng Dũng Tạp chí Giáo dục - Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Trần Trung Học viện Dân tộc

Tóm tắt

In the context of modern education, integrating information technology into the teaching of Statistics and Probability has become essential to help students engage with data more intuitively and develop skills in data analysis and processing. This paper investigates the application of JASP software in teaching Statistics and Probability at the secondary education level through the design and implementation of specific instructional scenarios. The study adopts a combination of theoretical analysis and practical examination to establish a scientific foundation for the proposed instructional process. The findings reveal that using JASP not only enhances students’ understanding of data and statistical procedures but also fosters statistical thinking, data literacy and decision-making skills based on real-world contexts. The key contribution of this study is the proposal of a structured process for integrating JASP into Statistics and Probability instruction, along with a set of adaptable teaching scenarios applicable to real classroom settings.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Anh Kiệt, Trịnh Phùng Chí (2024). Mô phỏng xác suất có điều kiện bằng phần mềm R. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 60(4), 208-216.

Goss-Sampson, M. A. (2022). Statistical Analysis in JASP 0.16.1: A Guide for Students.

Han, H., Park, J., & Thoma, S. J. (2018). Why do we need to employ Bayesian statistics and how can we employ it in studies of moral education?: With practical guidelines to use JASP for educators and researchers. Journal of Moral Education, 47(4), 519-537.

Love, J., Selker, R., Marsman, M., Jamil, T., Dropmann, D., Verhagen, J., ... & Wagenmakers, E. J. (2019). JASP: Graphical statistical software for common statistical designs. Journal of Statistical Software, 88, 1-17.

Navarro, D. J., Foxcroft, D. R., & Faulkenberry, T. J. (2019). Learning statistics with JASP: A tutorial for psychology students and other beginners.

Nguyễn Bá Kim (2009). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Phạm Thế Quân, Trần Trung (2023). Ứng dụng công nghệ thông tin trong một số tình huống dạy học mạch kiến thức thống kê và xác suất ở trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 7-11.

Pratt, D., Davies, N., & Connor, D. (2011). The role of technology in teaching and learning statistics. Teaching statistics in school mathematics-challenges for teaching and teacher education: A Joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI Study, 97-107.

Prodromou, T. (2012). Connecting experimental probability and theoretical probability. ZDM Mathematics Education, 44, 855-868. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0469-z

Spector, P. E. (2021). I like teaching statistics with JASP. https://paulspector.com/i-like-teaching-statistics-with-jasp/

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.07.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, H. D., & Trần, T. (2025). Khai thác phần mềm JASP phân tích dữ liệu trong dạy học mạch kiến thức Thống kê - Xác suất cho học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(14), 36–41. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3661

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>