Phát triển năng lực suy luận thống kê cho học sinh trung học phổ thông qua các bài toán có nội dung thực tiễn
Tóm tắt
Statistics is a science that systematically studies methods to collect, synthesize and analyze numbers (quantitative aspects) of socio-economic phenomena, in order to understand their nature and principles (qualitative aspects) under certain conditions. Teaching statistics not only equips students with knowledge and calculating skills, but also aims to develop statistical understanding, reasoning and thinking skills for students. The research study introduces the concepts of statistical understanding, statistical inferences, statistical thinking and analyzes the relationships between these concepts; thereby proposing some Math problems with practical content in teaching statistics to develop statistical reasoning skills for high school students. The development and usage of Math problems with practical content would contribute to the development of learners’ statistical reasoning capacity, and at the same time improve the quality of teaching Mathematics in high schools.
Tài liệu tham khảo
Ben-Zvi, D., & Garfield, J. B. (2004). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Kluwer Academic Publishers (Springer).
Bộ GD-DT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
DelMas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning, and thinking: A commentary. Journal of Statistics Education, 10(2). doi:https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910674
Gal, I., & Garfield, J. (1997). The assessment challenge in statistics education. IOS Press and the International Statistical Institute.
Garfield, J., & Gal, I. (1999). Teaching and assessing statistical reasoning. In Developing mathematical reasoning in grades K-12 (pp. 207-219). National Council of Teachers of Mathematics.
Hoàng Nam Hải (2010). Sử dụng đồ thị, biểu đồ phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên chuyên nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 6(41), 100-109.
Lavigne, N. C., & Lajoie, S. P. (2007). Statistical reasoning of middle school children engaged in survey inquiry. Contemporary Educational Psychology, 32(4), 630-666.
Nguyễn Danh Nam, Vũ Thị Ngận (2015). Năng lực suy luận thống kê của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 5, 162-165.
Thongchanh, V. (2021). Biện pháp dạy học xác suất, thống kê trong trường trung học ở Lào theo hướng tăng cường kết nối với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 514, 60-64.
Trần Cường, Nguyễn Thuỳ Duyên (2018). Tìm hiểu lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn và vận dụng xây dựng bài tập thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 165-169.
Trần Trung, Nguyễn Thị Dung (2020). Một số biện pháp dạy học Đại số và Giải tích 11 theo hướng gắn với bối cảnh thực tiễn ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 479, 8-12.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .