Phát triển năng lực suy luận thống kê cho học sinh trung học phổ thông qua các bài toán có nội dung thực tiễn

Các tác giả

  • Phạm Thế Quân Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Trần Trung Học viện Dân tộc

Tóm tắt

Statistics is a science that systematically studies methods to collect, synthesize and analyze numbers (quantitative aspects) of socio-economic phenomena, in order to understand their nature and principles (qualitative aspects) under certain conditions. Teaching statistics not only equips students with knowledge and calculating skills, but also aims to develop statistical understanding, reasoning and thinking skills for students. The research study introduces the concepts of statistical understanding, statistical inferences, statistical thinking and analyzes the relationships between these concepts; thereby proposing some Math problems with practical content in teaching statistics to develop statistical reasoning skills for high school students. The development and usage of Math problems with practical content would contribute to the development of learners’ statistical reasoning capacity, and at the same time improve the quality of teaching Mathematics in high schools.

Tài liệu tham khảo

Ben-Zvi, D., & Garfield, J. B. (2004). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Kluwer Academic Publishers (Springer).

Bộ GD-DT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

DelMas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning, and thinking: A commentary. Journal of Statistics Education, 10(2). doi:https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910674

Gal, I., & Garfield, J. (1997). The assessment challenge in statistics education. IOS Press and the International Statistical Institute.

Garfield, J., & Gal, I. (1999). Teaching and assessing statistical reasoning. In Developing mathematical reasoning in grades K-12 (pp. 207-219). National Council of Teachers of Mathematics.

Hoàng Nam Hải (2010). Sử dụng đồ thị, biểu đồ phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên chuyên nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 6(41), 100-109.

Lavigne, N. C., & Lajoie, S. P. (2007). Statistical reasoning of middle school children engaged in survey inquiry. Contemporary Educational Psychology, 32(4), 630-666.

Nguyễn Danh Nam, Vũ Thị Ngận (2015). Năng lực suy luận thống kê của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 5, 162-165.

Thongchanh, V. (2021). Biện pháp dạy học xác suất, thống kê trong trường trung học ở Lào theo hướng tăng cường kết nối với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 514, 60-64.

Trần Cường, Nguyễn Thuỳ Duyên (2018). Tìm hiểu lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn và vận dụng xây dựng bài tập thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 165-169.

Trần Trung, Nguyễn Thị Dung (2020). Một số biện pháp dạy học Đại số và Giải tích 11 theo hướng gắn với bối cảnh thực tiễn ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 479, 8-12.

Tải xuống

Đã Xuất bản

17.03.2023

Cách trích dẫn

Phạm , T. Q., & Trần , T. (2023). Phát triển năng lực suy luận thống kê cho học sinh trung học phổ thông qua các bài toán có nội dung thực tiễn. Tạp Chí Giáo dục, 23(6), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/668

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả