Năng lực phân tích dữ liệu trong nghiên cứu khoa học giáo dục của giảng viên đại học
Tóm tắt
University lecturers’ research in the field of educational sciences is broadly described as specific and systematic. High-quality educational sciences research can only be achieved with logical and modern research methods in the context of global industrialization, modernization and international integration. The use of statistical theories and data analysis in educational scientific research designs is increasingly emphasized, particularly quantitative research methods. This article analyzes the data analysis capacity in educational scientific research of university lecturers through researching, synthesizing and analyzing relevant documents. The results show that applied statistics help with analyzing data from previous studies on teaching and learning effectiveness. The study is the basis for proposing some solutions to improve the lecturers’ required knowledge of appropriate statistical terminology and conventions to present research results, skills of interpreting and presenting statistical analysis clearly and accurately, while evaluating the research context and its limitations.
Tài liệu tham khảo
Bakker, M., & Wicherts, J. M. (2014). Outlier removal, sum scores, and the inflation of the type I error rate in independent samples t tests: The power of alternatives and recommendations. Psychological Methods, 19(3), 409-427. https://doi.org/10.1037/met0000014
Gigerenzer, G. (2018). Statistical Rituals: The Replication Delusion and How We Got There. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(2), 198-218. https://doi.org/10.1177/2515245918771329
Hoàng Văn Hảo, Phạm Hoàng Điệp (2020). Năng lực nghiên cứu khoa học của giảng viên đại học: Một nghiên cứu đối với nhóm giảng viên giảng dạy các ngành ngoài sư phạm tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 273, 93-102.
Kruppa, J., Rohmann, J., Herrmann, C., Sieg, M., Rubarth, K., & Piper, S. (2021). What statistics instructors need to know about concept acquisition to make statistics stick. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(2), 2. https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol18/iss2/02
Lai, Z., Xu, Y., Jin, Z., & Zhang, D. (2014). Human gait recognition via sparse discriminant projection learning. In IEEE Transactions on Circuits and Systems for Video Technology, 24(10), 1651-1662.
Levy, P. S., & Lemeshow, S. (2013). Sampling of populations: Methods and applications. John Wiley & Sons.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Trần Trung, Nguyễn Danh Nam (2023). Công bố khoa học giáo dục từ phân tích dữ liệu. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Tiến Trung, Đinh Đức Tài, Phạm Hùng Hiệp, Lương Đình Hải, Phạm Thị Oanh (2024). Nghiên cứu khoa học giáo dục Việt Nam trên cơ sở dữ liệu Scopus trong 10 năm thực hiện Nghị quyết 29-NQ/TW: Xu hướng và hợp tác quốc tế. Tạp chí Giáo dục, 24(1), 1-6.
Vu, Q. H., Tran, T. B. N., Nguyen, L. V. A., Nguyen, T. T. Q., Lai, V. K. T., Nguyen, T. T., & Pham, H. H. (2023). Teaching Mathematics for Business Administration Students in Vietnam: A Curriculum Analysis. Journal of International Business Education, 18, 153-170. https://www.neilsonjournals.com/JIBE/abstractjibe18hiepetal.html
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .