Kiến tạo hệ sinh thái giáo dục số: Cấu trúc và mô hình

Các tác giả

  • Trần Trung Học viện Dân tộc
  • Phạm Kim Chung Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thu Phương Nghiên cứu sinh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Digital transformation is reshaping education, necessitating technology integration into all aspects of teaching and learning. This process requires a comprehensive digital education ecosystem where infrastructure, policies, schools, teachers, students, parents, and suppliers operate synchronously. The article presents theoretical perspectives and proposes implementation recommendations, supporting education managers, researchers, and technology enterprises in designing and applying practical solutions. Specifically, the research analyzes and proposes key factors in building a digital education ecosystem, including technology platforms, digital content, teachers, students, parents, and support policies. In addition to proposing an integration model between components to optimize the learner experience and improve teaching efficiency, the article discusses significant challenges, such as technology gaps and resource constraints. At the same time, practical solutions are proposed to overcome these barriers and move towards a sustainable and effective digital education.

Tài liệu tham khảo

Anderson, S. C., Elsen, P. R., Hughes, B. B., Tonietto, R. K., Bletz, M. C., Gill, D. A., Holgerson, M. A., Kuebbing, S. E., MacKenzie, C. M., Meek, M. H., & Veríssimo, D. (2021). Trends in ecology and conservation over eight decades. Frontiers in Ecology and the Environment, 19(5), 274-282. https://doi.org/10.1002/fee.2320

Barron, B. (2006). Interest and self-sustained learning as catalysts of development: A learning ecology perspective. Human Development, 49(4), 193-224. https://doi.org/10.1159/000094368

Begon, M., Townsend, C. R., & Harper, J. L. (2006). Ecology, from Individuals to Ecosystems (4th ed). Blackwell Publishing.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiment by nature and design. Harvard University Press.

Chang, E., & West, M. (2006). Digital Ecosystems A Next Generation of the Collaborative Environment. Information Integration and Web-based Applications & Services, 3-24. https://dblp.uni-trier.de/db/conf/iiwas/iiwas2006.html#ChangW06

Costa, M. A. da S., Nedzhad, A., & Lucic, D. (2021). Designing a digital education ecosystem. In Proceedings of the 68th International Scientific Conference on Economic and Social Development. Aveiro.

Eldredge, N. (2002). Life on earth: An encyclopedia of biodiversity, ecology, and evolution. ABC-CLIO. https://doi.org/10.5040/9798216190813

Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2018). Viewing science learning through an ecosystem lens: A story in two parts. In D. Corrigan, C. Buntting, A. Jones, & J. Loughran (Eds.), Navigating the changing landscape of formal and informal science learning opportunities (pp. 9-29). Springer International Publishing.

Falk, J. H., Dierking, L. D., Osborne, J., Wenger, M., Dawson, E., & Wong, B. (2015). Analyzing science education in the United Kingdom: Taking a system-wide approach. Science Education, 99(1), 145-173. https://doi.org/10.1002/sce.21140

Hecht, M., & Crowley, K. (2019). Unpacking the Learning Ecosystems Framework: Lessons from the Adaptive Management of Biological Ecosystems. Journal of the Learning Sciences, 29(2), 264-284. https://doi.org/10.1080/10508406.2019.1693381

Nguyen, L. T., & Tuamsuk, K. (2022). Digital learning ecosystem at educational institutions: A content analysis of scholarly discourse. Cogent Education, 9(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2022.2111033

Põldoja, H. (2016). The structure and components for the open education ecosystem: Constructive design research of online learning tools. Aalto University, Helsinki, Finland. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-6993-7

Polechová, J., & Storch, D. (2008). Ecological niche. In Encyclopedia of Ecology (pp. 1088-1097). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-008045405-4.00811-9

Reyna, J. (2011). Digital teaching and learning ecosystem (DTLE): A theoretical approach for online learning environments. ASCILITE Publications. https://doi.org/10.14742/apubs.2011.1809

Thủ tướng Chính phủ (2017). Quyết định số 117/QĐ-TTg ngày 25/01/2017 phê duyệt “Đề án tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin trong quản lí và hỗ trợ hoạt động dạy - học, nghiên cứu khoa học, góp phần nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo giai đoạn 2017-2020, định hướng đến năm 2025”.

Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt “Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030”.

UNESCO (2020). Distance learning solutions. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.03.2025

Cách trích dẫn

Trần, T., Phạm, K. C., & Nguyễn, T. P. (2025). Kiến tạo hệ sinh thái giáo dục số: Cấu trúc và mô hình. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2982

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>