Hình thành biểu tượng hình học và không gian cho trẻ 5-6 tuổi thông qua tổ chức trò chơi xây dựng - lắp ghép

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Phương Nga Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Văn Đệ Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

ABSTRACT This article analyzes the theoretical foundations of constructive play as an effective educational approach for developing geometric concepts and spatial orientation for 5-6-years-old children. The research findings indicate that constructive game enables children to recognize and distinguish geometric shapes through hands-on manipulation such as grasping, rotating, assembling, and constructing. It also enhances their spatial orientation skills by organizing blocks according to position, structure, and direction, while fostering spatial thinking, imagination, and the development of mathematical language. Based on these findings, the article proposes principles and strategies for applying constructive activities in ways that align with children's cognitive characteristics and the goals of the Early Childhood Education Program, thereby maximizing the effectiveness of this activity in geometry education and spatial reasoning. Implementing construction and assembly activities well will create conditions for children to experience in a rich environment to maximize their cognitive potential and spatial thinking.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021).

Bộ GD-ĐT (2024). Bộ chuẩn phát triển trẻ em 5 tuổi (ban hành kèm theo Quyết định số 4222/QĐ-BGDĐT ngày 27/12/2024).

Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2016). Math and science for young children (8th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.

Chewter, C. (2021). The benefits of block play. Angel Learning Center.

Đinh Văn Vang (2011). Giáo trình tổ chức hoạt động vui chơi cho trẻ mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đỗ Thị Minh Liên (2011). Phương pháp cho trẻ mầm non làm quen với toán. NXB Đại học Sư phạm.

Maharani, L., Nopriansyah, U., Rahmawati, W., Harjani, H. J., & Nufus, A. S. (2022). Constructive games increase children’s creativity. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 76-83.

Nguyễn Thị Thoại Mỹ, Phạm Thanh Hùng (2025). Một số biện pháp tổ chức hoạt động chắp ghép từ vật liệu thiên nhiên nhằm phát triển kĩ năng quan sát cho trẻ mẫu giáo. Tạp chí Giáo dục, 25(1), 14-18.

Nguyễn Ánh Tuyết (chủ biên), Nguyễn Thị Như Mai, Đinh Thị Kim Thoa (2010). Tâm lí học trẻ em lứa tuổi mầm non từ lọt lòng đến 6 tuổi. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Hòa (2013). Giáo trình Giáo dục học mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Park, J. (2019). The qualities criteria of constructive play and the teacher’s role. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(1), 126-132.

Vũ Thị Minh Trang (2018). Phát triển khả năng tạo hình cho trẻ mẫu giáo thông qua các bài tập chắp ghép. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 30, 80-88.

Vũ Thị Minh Trang (2022). Một số biện pháp giáo dục kĩ năng hợp tác cho trẻ 5-6 tuổi thông qua hoạt động chắp ghép ở trường mầm non. Tạp chí Giáo dục, 22(15), 6-11.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. P. N., & Nguyễn, V. Đệ . (2025). Hình thành biểu tượng hình học và không gian cho trẻ 5-6 tuổi thông qua tổ chức trò chơi xây dựng - lắp ghép. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 19–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3791

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả