Yêu cầu và giải pháp phát triển hệ sinh thái học tập sáng tạo trên địa bàn thành phố Hà Nội trong “kỷ nguyên vươn mình của dân tộc”
Tóm tắt
In the context of an educational paradigm shift toward the holistic development of learners’ competencies, creative thinking has increasingly emerged as a core requirement of contemporary education systems. Stemming from the pressing need to foster creative competency in the “Era of National Revitalization,” particularly within a major educational center such as Hanoi, this study systematically examines and delineates specific requirements concerning learners, learning knowledge, learning technologies, learning environments, culture, institutions, and creative strategies. Based on a comprehensive literature review and policy analysis, this paper proposes synchronous and integrated solutions to enhance the capacity of learning subjects, innovate knowledge content, develop appropriate technology, create a conducive learning context, and build a supportive culture and institutional framework for creativity. This study provides a systematic framework for developing a creative learning ecosystem in large cities, contributing to training high-quality human resources to meet the development requirements of Vietnam in general and the capital Hanoi in particular.
Tài liệu tham khảo
Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2021). Technology-enhanced creativity: A multiple case study of digital technology integration expert teachers’ beliefs and practices. Thinking Skills and Creativity, 39, 100791. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100791
Bộ Khoa học và Công nghệ (2022). Báo cáo hệ sinh thái khởi nghiệp sáng tạo Việt Nam.
Carbajal, M. L., & Baranauskas, M. C. C. (2024). Enactive Interaction in Support of Creative Learning: A Systematic Literature Review. International Journal of Human-Computer Interaction, 41(8), 4775-4800. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2353425
Chi cục thống kê Hà Nội (2025). Niên giám thống kê Hà Nội năm 2024.
Do, H. C., Nguyen, V. T., Dinh, T. K. T., & Nguyen, T. K. S. (2023). Approaches to Innovative Learning Ecosystem. VNU Journal Of Science: Education Research, 39(2), 9-20. http://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4671
Fan, M., & Cai, W. (2022). How does a creative learning environment foster student creativity? An examination on multiple explanatory mechanisms. Current Psychology, 41(7), 4667-4676. https://doi.org/10.2991/sschd19.2019.47
Hayati, A., Nitin, M., Yunita, D, H., Fahurian, F., & Winarko, T. (2024). The Role of Information Systems in Facilitating Collaborative Learning in Higher Education. Journal of Social Science Utilizing Technology, 2(4), 612-622. https://doi.org/10.70177/jssut.v2i4.1614
Hương Trà (2023). Hà Nội: Chuyển đổi số, xây dựng thành phố thông minh, hội nhập. Tạp chí Cộng sản. https://www.tapchicongsan.org.vn/web/guest/kinh-te/-/2018/857002/ha-noi--chuyen-doi-so%2C-xay-dung-thanh-pho-thong-minh%2C-hoi-nhap-%C2%A0.aspx#, ngày truy cập 25/7/2025
Lee, M., & Louis, K. S. (2019). Mapping a strong school culture and linking it to sustainable school improvement. Teaching and Teacher Education, 81, 84-96. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.02.001
Ngô Thị Kim Hoàn, Phạm Việt Quỳnh (2024). Nghiên cứu trắc lượng thư mục về sử dụng công nghệ trong hệ sinh thái học tập từ cơ sở dữ liệu Scopus giai đoạn 2010 đến 2023. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 32-38.
Nguyễn Ngọc Hà (2024). Khái niệm, nội hàm kỉ nguyên mới, kỉ nguyên vươn mình của dân tộc Việt Nam. Hội thảo Khoa học Quốc gia “Kỉ nguyên mới, kỉ nguyên vươn mình của dân tộc Việt Nam - Những vấn đề lí luận và thực tiễn”. https://special.nhandan.vn/khai-niem-noi-ham-ky-nguyen-moi-ky-nguyen-vuon-minh/index.html
Phạm Minh Phi, Lê Thị Thanh Huyền (2025). Giải pháp khuyến khích hành vi đổi mới sáng tạo đối với giảng viên đại học tại Việt Nam. Tạp chí Quản lí nhà nước. https://www.quanlynhanuoc.vn/2025/07/06/giai-phap-khuyen-khich-hanh-vi-doi-moi-sang-tao-doi-voi-giang-vien-dai-hoc/
Quốc hội (2024). Luật Thủ đô. Luật số 39/2024/QH15, ban hành ngày 28/6/2024.
Rabello-Mestre, A., Ness, I. J., & Glăveanu, V. P. (2025). Creative Learning-A Configurative Review of Features and Practices. Thinking Skills and Creativity, 56, 101775. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2025.101775
Thành uỷ Hà Nội (2021). Chương trình số 06-CTr/TU ngày 17/3/2021 về phát triển văn hóa, nâng cao chất lượng nguồn nhân lực, xây dựng người Hà Nội thanh lịch, văn minh giai đoạn 2021-2025.
Thành ủy Hà Nội (2022). Nghị quyết 09-NQ/TU ngày 22/2/2022 về phát triển công nghiệp văn hoá trên địa bàn Thủ đô giai đoạn 2021-2025, định hướng đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
Uỷ ban Nhân dân Thành phố Hà Nội (2025). Kế hoạch số 43/KH-UBND ngày 14/2/2025 thực hiện Nghị quyết số 03/NQ-CP ngày 09/01/2025 của Chính phủ ban hành Chương trình hành động thực hiện Nghị quyết số 57-NQ/TW ngày 22/12/2024 của Bộ Chính trị về “Đột phá phát triển khoa học, công nghệ, đổi mới sáng tạo và chuyển đổi số quốc gia”.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .