Các yếu tố tác động đến năng lực số của sinh viên: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Công nghệ Đông Á
Tóm tắt
Digital transformation in higher education poses an urgent need for developing students’ digital competencies. This study aims to identify factors affecting digital competencies of students at the East Asia University of Technology. Data were collected from a survey of 849 students, using a questionnaire built on factors affecting digital competencies and the structure of the Digital Competency Framework for learners. The scale was tested using Cronbach's Alpha, exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA) and linear regression. The results showed that four factors including personal awareness of digital technology, access to digital technology, experience in using digital tools, and support from lecturers and schools all significantly affected students' digital competencies. The study contributes to providing empirical evidence for identifying key factors affecting digital competencies, thereby orienting appropriate digital competency development solutions in the context of digital transformation of higher education in subsequent studies.
Tài liệu tham khảo
Al-Adwan, A. S., Al-Adwan, A., & Berger, H. (2022). Developing a holistic success model for sustainable e-learning: A structural equation modeling approach. Sustainability, 13(16), 9453. https://doi.org/10.3390/su13169453
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 quy định Khung năng lực số cho người học.
Esteve-Mon, F.M., Postigo-Fuentes, A. Y., & Castañeda, L. (2022). A strategic approach of the crucial elements for the implementation of digital tools and processes in higher education. Higher Education Quarterly, 77(3), 558-573. https://doi.org/10.1111/hequ.12411
European Commission (2023). Proposal for a Council recommendation on the key enabling factors for successful digital education and training. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52023DC0205
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice Hall.
Litina, S., & Miltuze, A. (2023). Factors influencing digital competence of higher education students: A scoping review. Human, Technologies and Quality of Education, 19(3), 123-140. https://doi.org/10.22364/htqe.2023.36
Mai Anh Thơ, Huỳnh Ngọc Thanh, Ngô Anh Tuấn (2021). Khung năng lực số cho sinh viên đại học: Từ các công bố gợi mở hướng tiếp cận cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kĩ thuật số, Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, 66, 101-111.
Nguyễn Văn Thuỷ (2023). Nghiên cứu tác động của năng lực số và đổi mới sáng tạo tới khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên tốt nghiệp trong nền kinh tế số. Tạp chí Khoa học và Đào tạo Ngân hàng, 259, 58-69. https://doi.org/10.59276/TCKHDT.2023.12.2552
Parlak, B. (2017). Dijital çağda eğitim: Olanaklar ve uygulamalar üzerine bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 1741-1759.
Parvathamma, N., & Pattar, D. (2013). Digital literacy among student community in management institutes in Davanagere District, Karnataka State, India. Annals of Library and Information Studies, 60(3), 159-166.
Sotelo-Núñez, A. C., Herrera Rojas, J. J., Herrera Rojas, M. Z., & López-Regalado, O. (2024). Competencia digital en estudiantes universitarios: Una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1781-1800.
Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030.
UNESCO (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for Indicator 4.4.2. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265403
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .