Tính chủ động và tích cực trong học tập của sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Đại học Thủ đô Hà Nội: Thực trạng và đề xuất biện pháp

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Vinh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Đặng Út Phượng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of educational innovation and the requirement to improve the quality of preschool teacher training towards competence development, promoting students' initiative and positivity in learning is becoming increasingly important. The study was conducted at Hanoi Capital University, focusing on students majoring in Preschool Education in the context of educational innovation, when promoting initiative and positivity in learning has become an urgent requirement. The survey results show that many students still study passively, lacking creativity, affecting their future career capacity. The study identified factors such as teaching methods, learning motivation, environment and practical experience that have a clear impact on the level of initiative of learners. Students show higher initiative when participating in experiential learning activities that are interactive and linked to practice. From there, the study proposes a number of measures to enhance self-study spirit and initiative. The research results also suggest a new approach to preschool teacher training in the direction of competence development.

Tài liệu tham khảo

Almarghani, E. M., & Mijatovic, I. (2017). Factors affecting student engagement in HEIs - it is all about good teaching. Teaching in Higher Education, 22(8), 940-956. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1319808

Caruth, G. D. (2018). Student Engagement, Retention, and Motivation: Assessing Academic Success in Today’s College Students. Participatory Educational Research, 5(1), 17-30. https://doi.org/10.17275/per.18.4.5.1

Cents-Boonstra, M., Lichtwarck-Aschoff, A., Denessen, E., Aelterman, N., & Haerens, L. (2021). Fostering student engagement with motivating teaching: an observation study of teacher and student behaviours. Research Papers in Education, 36(6), 754-779. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1767184

Chen, P., Bao, C., & Gao, Q. (2021). Proactive Personality and Academic Engagement: The Mediating Effects of Teacher-Student Relationships and Academic Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.652994

Đặng Út Phượng, Lê Thanh Huyền, Nguyễn Thanh Huyền (2021). Một vài chia sẻ về việc đổi mới hình thức tổ chức dạy học và kiểm tra, đánh giá các học phần phương pháp ngành giáo dục mầm non nhằm phát huy tính tích cực học tập của sinh viên. Trong Nâng cao chất lượng đào tạo giáo viên theo định hướng nghề nghiệp ứng dụng và tự chủ nghề nghiệp. NXB Thanh Niên.

Đinh Lan Anh (2023). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Đề tài khoa học và công nghệ cấp trường, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, mã số: C2022-06.

Du, W., Wijaya, T. T., Cao, Y., & Li, X. (2025). What factors influence secondary students’ active participation in mathematics classrooms: A theory of planned behavior perspective. Acta Psychologica, 253, 104694. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.104694

García-Almeida, D. J., & Cabrera-Nuez, M. T. (2020). The influence of knowledge recipients’ proactivity on knowledge construction in cooperative learning experiences. Active Learning in Higher Education, 21(1), 79-92. https://doi.org/10.1177/1469787418754569

Graham, M. C., Jacobson, K., Husman, J., Prince, M., Finelli, C., Andrews, M. E., & Borrego, M. (2023). The relations between students’ belongingness, self-efficacy, and response to active learning in science, math, and engineering classes. International Journal of Science Education, 45(15), 1241-1261. https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2196643

Lin, Y., Jin, Y., & Yang, R. (2024). The influence of proactive personality on students’ knowledge sharing: the chain mediating effect of class climate and learning engagement. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1487345

Nguyễn Thị Hồng Vân, Hoàng Thị Vân (2020). Mốt số giải pháp phát triển năng lực tự học cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non, Trường Cao đẳng Sơn La. Tạp chí Giáo dục, 475, 59-64.

Nguyen, T. N. H. (2024). Factors affecting learning activeness of students from the Faculty of Social Sciences Teacher Education, School of Education, Dong Thap University. Dong Thap University Journal of Science, 13(7), 28-34. https://doi.org/10.52714/dthu.13.7.2024.1335

Piaget, J. (1936). Origins of intelligence in the child. London: Routledge & Kegan Paul.

Qureshi, M. A., Khaskheli, A., Qureshi, J. A., Raza, S. A., & Yousufi, S. Q. (2023). Factors affecting students’ learning performance through collaborative learning and engagement. Interactive Learning Environments, 31(4), 2371-2391. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1884886

Veine, S., Anderson, M. K., Andersen, N. H., Espenes, T. C., Søyland, T. B., Wallin, P., & Reams, J. (2020). Reflection as a core student learning activity in higher education - Insights from nearly two decades of academic development. International Journal for Academic Development, 25(2), 147-161. https://doi.org/10.1080/1360144X.2019.1659797

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge MA: Massachusetts Institute of Technology.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. V., & Đặng, Út P. (2025). Tính chủ động và tích cực trong học tập của sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Đại học Thủ đô Hà Nội: Thực trạng và đề xuất biện pháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 433–439. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4080

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả