Giáo dục tích hợp theo chủ đề ở trường mầm non: Thực trạng và đề xuất từ nghiên cứu tại phường Đông Ngạc, thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Đặng Út Phượng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Đặng Văn Sơn Trường Đại học Khoa học Tự nhiên - Đại học Quốc gia Hà Nội; Học viện Sáng tạo S3

Tóm tắt

Thematic integrated education has been widely recognized as an effective pedagogical approach for fostering holistic development in early childhood education. This study investigated the current state of thematic integrated education applied in preschools within Dong Ngac through classroom observations, teacher interviews, and document analysis. Findings reveal that while teachers acknowledge the importance of integrated instruction, its implementation often lacks coherence, depth, and flexibility. Key challenges identified include limitations in professional training, insufficient appropriate learning resources, and ineffective coordination among different educational domains. The study underscores the necessity of a systematic and contextually relevant support framework to enhance the efficacy of thematic integrated education in early childhood settings. Recommendations include strengthening teacher professional development, supporting curriculum design, and fostering the creation of localized learning materials. These results contribute to a clearer understanding of the integrated approach in early childhood education in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2023). Tài liệu tổ chức hoạt động giáo dục tích hợp theo tiếp cận STEM cho trẻ mẫu giáo.

Bùi Thị Giáng Hương (2023). Tổ chức hoạt động khám phá khoa học theo định hướng giáo dục STEM cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh.

Bùi Thị Lâm, Nguyễn Thị Luyến, Trần Viết Nhi, Nguyễn Thị Thanh Hương, Đặng Út Phượng, Nguyễn Mạnh Tuấn, Trần Thị Thắm (2022). Thực trạng kiến thức và thực hành của giáo viên khu vực miền Trung về giáo dục STEAM cho trẻ mẫu giáo. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4A), 33-43.

Bùi Thị Lâm, Trịnh Thị Xim, Đinh Thị Hồng Kiên (2021). Phát triển tài liệu bồi dưỡng cho giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục mầm non. Mô đun bồi dưỡng của Bộ GD-ĐT.

Cabello, V. M., Martinez, M. L., Armijo, S., & Maldonado, L. (2021). Promoting STEAM learning in the early years: “Pequeños Científicos” Program. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 9(2), 33-62. https://doi.org/10.31129/LUMAT.9.2.1401

Dang Ut, P., Dinh Lan, A., Nguyen Thi, T., & Pham Thi Tu, A. (2022). STEAM integrated educational teaching capabilities for preschool teachers. Journal of Science Educational Science, 67(4), 177-187. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2022-0056

DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 1-9. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878

Erol, A., Erol, M., & Başaran, M. (2023). The effect of STEAM education with tales on problem solving and creativity skills. European Early Childhood Education Research Journal, 31(2), 1-16. https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2081347

Insura, S., & Pimvichai, J. (2024). Integration of STEAM With Local Context for Enhancing Early Childhood Students’ Creativity. SSN: 2186-5892 The Asian Conference on Education 2023: Official Conference Proceedings, 835-848. https://doi.org/10.22492/issn.2186-5892.2024.72

Jamil, F. M., Linder, S. M., & Stegelin, D. A. (2018). Early Childhood Teacher Beliefs About STEAM Education After a Professional Development Conference. Early Childhood Education Journal, 46(4), 409-417. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0875-5

Ng, A., Kewalramani, S., & Kidman, G. (2022). Integrating and navigating STEAM (inSTEAM) in early childhood education: An integrative review and inSTEAM conceptual framework. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(7), em2133. https://doi.org/10.29333/ejmste/12174

Nguyễn Thị Hoà (2010). Giáo trình giáo dục tích hợp ở bậc học mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Tuấn Vĩnh, Tạ Thị Kim Nhung, Trần Viết Nhi, Hoàng Phương Tú Anh (2017). Dạy học theo dự án - Một hướng đổi mới hình thức tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 1(41), 71-80.

Sanz-Camarero, R., Ortiz-Revilla, J., & Greca, I. M. (2023). The Impact of Integrated STEAM Education on Arts Education: A Systematic Review. Education Sciences, 13(11), 1139. https://doi.org/10.3390/educsci13111139

Sollome, O. N., Odongo Benson, D. R., Mwebi Benard, D. R., & Oginga, J. (2018). Perspectives of Preschool Teachers on the Use of Thematic Integrated Approach in Teaching and Learning. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 5(4), 27-41. www.noveltyjournals.com

Zin, D. M. M., Mohamed, S., Bakar, K. A., & Ismail, N. K. (2019). Further Study on Implementing Thematic Teaching in Preschool: A Needs Analysis Research. Creative Education, 10(12), 2887-2898. https://doi.org/10.4236/ce.2019.1012214

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Đặng, Út P., & Đặng, V. S. (2025). Giáo dục tích hợp theo chủ đề ở trường mầm non: Thực trạng và đề xuất từ nghiên cứu tại phường Đông Ngạc, thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 198–204. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4219

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả