Thiết kế tình huống dạy học chủ đề “Một số hình thức đầu tư tài chính” (Toán 11) nhằm phát triển năng lực số cho học sinh Trung học phổ thông

Các tác giả

  • Trịnh Thị Phương Thảo Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Phan Thị Phương Thảo Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Bùi Ngọc Trang Trường THPT Thái Nguyên, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Nguyễn Thụy Phương Trâm Trường THPT Đức Trọng, Lâm Đồng
  • Dương Thị Ngọc Tú Sở Giáo dục và Đào tạo Thanh Hoá

Tóm tắt

Digital competence is an essential skill in the current context of strong digital transformation, requiring students to be equipped through active learning activities. This paper focuses on clarifying the concept of digital competence for high school students based on Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT and analyzes opportunities for developing digital competence through the topic “some forms of financial investment” in Grade 11 Mathematics. The paper proposes and concretizes a four-step teaching scenario design process, emphasizing scenario structure and the application of digital technology. The process is illustrated with two practical scenarios (investing in savings deposits and practical stock investing), providing guidance for teachers to enhance learning engagement and develop digital competence for students. The research findings offer a theoretical framework and a practical process for designing teaching activities aimed at developing digital competence for students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 Quy định Khung năng lực số cho người học.

Draganac, D., Jović, D., & Novak, A. (2022). Digital competencies in selected European countries among university and high-school students: Programming is lagging behind. Business Systems Research, 13(2), 135-154. https://doi.org/10.2478/bsrj-2022-0019

Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital Literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13, 93-106.

Ferrari, A. (2013). Digital competence in practice: an analysis of frameworks. Joint Research Centre of the European Commission, 91. https://doi.org/10.2791/82116

Kallas, K., & Pedaste, M. (2022). How to improve the digital competence for e-learning? Applied Sciences (Switzerland), 12(13). https://doi.org/10.3390/app12136582

Kumala, F. N., Nita, C. I. R., Yasa, A. D., Ghufron, A., Pujiastuti, P., & Rahayu, C. P. (2021). Digital literacy analysis of elementary-school students in Malang. Proceedings of the 2nd Annual Conference on Social Science and Humanities (ANCOSH 2020), 542, 126-130. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210413.030

Law, N., Woo, D., de la Torre, J., & Wong, G. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2. Information Paper No51, 51, 146. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf

Bùi Văn Nghị, Nguyễn Tiến Trung (2013). Một số quan điểm về việc thiết kế tình huống dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông theo hướng nâng cao tính tích cực nhận thức của học sinh. Tạp chí Giáo dục, 312, 45-50.

Reddy, P., Sharma, B., & Chaudhary, K. (2020). Digital literacy: A review of literature. International Journal of Technoethics, 11(2), 65-94. https://doi.org/10.4018/IJT.20200701.oa1

Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143

Trịnh Thị Phương Thảo, Trịnh Thanh Hải, Lê Minh Cường, Đỗ Bảo Châu, Trần Trung (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6-11.

Nguyễn Thị Xiêm (2023). Một số vấn đề về khung năng lực số cho học sinh trung học phổ thông trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 23(2), 12-18.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Trịnh, T. P. T., Phan, T. P. T., Bùi, N. T., Nguyễn, T. P. T., & Dương, T. N. T. (2025). Thiết kế tình huống dạy học chủ đề “Một số hình thức đầu tư tài chính” (Toán 11) nhằm phát triển năng lực số cho học sinh Trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 443–449. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4139

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2 3 > >>