Câu hỏi dựa trên học liệu trực quan trong đề thi AP môn Lịch sử (Mỹ) và gợi ý vận dụng tại Việt Nam
Tóm tắt
Innovation in competence assessment in general and innovation in test design in particular is one of the important links in the innovation of the 2018 General Education Curriculum in Vietnam. For History, building assessment tests based on materials sources is a principled approach based on the characteristics of the subject. In countries with advanced education such as the US, for many decades, the design of History assessment tests has always been based on reliable and diverse data sources. However, in Vietnam, this approach is still a big gap in both research and practical implementation. Based on theoretical research methods, case studies and comparative research, this article analyzes the characteristics and advantages of the question format based on visual materials in the AP History exam (US) and suggests applications for innovation in History assessment tests in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2022). Thông tư số 13/2022/TT-BGDĐT ngày 03/8/2022 Thông tư sửa đổi, bổ sung một số nội dung trong Chương trình giáo dục phổ thông ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT.
College Board (2017). AP® European History Course and Exam Description (Effective Fall 2017)
Đại học Quốc gia Hà Nội (2024). Đề thi tham khảo bài thi đánh giá năng lực năm 2025. https://vnu.edu.vn/dhqghn-cong-bo-de-thi-tham-khao-ky-thi-danh-gia-nang-luc-hoc-sinh-pho-thong-nam-2025-post35425.html
Metzger, S. A., & Harris, L. M. (Eds.). (2018). The Wiley international handbook of history teaching and learning.
Nghiêm Đình Vỳ (tổng chủ biên), Trần Thị Vinh (chủ biên), Nguyễn Ngọc Cơ, Đào Tuấn Thành, Nguyễn Văn Ninh, Nguyễn Mạnh Hưởng (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Lịch sử trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Ngô Thị Lan Hương, Dương Thị Huyền (2022). Xây dựng câu hỏi trắc nghiệm lịch sử theo định hướng phát triển năng lực ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, 227(09), 331-339.
Pil, L. (2011). Contract work and Corner Activities in Secondary Classroom, In Coached: Autonomous Learning. Plantyn, Leuven, 53-96.
Reisman, A., Brimsek, E., & Hollywood, C. (2019). Assessment of Historical Analysis and Argumentation (AHAA): A new measure of document-based historical thinking. Cognition and Instruction, 37(4), 534-561.
Trường Đại học Sư phạm Hà Nội (2024). Thông báo số 1899/TB-ĐHSPHN về Kì thi SPT - Kì thi độc lập, đánh giá năng lực của Trường Đại học Sư phạm Hà Nội năm 2025. https://hnue.edu.vn/tin-tuc/10678
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
 
  Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .
 
						 
							









