Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học Sinh học 11 thông qua dự án STEM

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Mưu Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Hằng Nga Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Lê Đình Trung Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the context of learner quality and competency-based educational reform, scientific research competence (SRC) has been identified as one of the core competencies that should be fostered in general education. Given its emphasis on experimentation and the interpretation of biological phenomena, Grade 11 Biology provides a favorable context for integrating research activities into teaching. This paper proposes a STEM project-based instructional process as an effective approach to developing students’ SRC. The study employs document analysis, expert consultation, and field surveys to construct and validate the proposed teaching process. The findings indicate a high level of agreement among experts and teachers regarding the feasibility and pedagogical effectiveness of the process, thereby clarifying the theoretical foundation and suggesting a practical direction for implementing integrated teaching aligned with the requirements of the 2018 General Education Curriculum.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bybee, R. W. (2010a). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.

Bybee, R. W. (2010b). What is STEM education? Science, 329(5995), 996. https://doi.org/10.1126/science.1194998

Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA Press.

Chen, Y., Li, Y., & Li, Y. (2022). Development of the scientific research competency scale for nurses. BMC Medical Education, 22, 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03291-5

Collins, A. (1993). Cognitive apprenticeship. In L. Resnick, J. Levine, & S. Teasley (Eds.), Perspectives on socially shared cognition (pp. 1-22). American Psychological Association.

Ciraso-Calí, A., Martínez-Fernández, J. R., París-Mañas, G., Sánchez-Martí, A., & García-Ravidá, L. B. (2022). The research competence: Acquisition and development among undergraduate students in education sciences. Frontiers in Education, 7, 836165. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836165

Đặng Thành Hưng (2022). Dạy học định hướng phát triển năng lực - Từ lí luận đến thực tiễn triển khai. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(3), 11-16.

De Ketele, J.-M. (1996). L'évaluation des acquis scolaires: quoi? pourquoi? pour quoi? Revue Tunisienne des Sciences de l'Éducation, 23, 17-36.

DIONE Project. (2023). DIONE Research Competence Framework. https://dione-edu.eu/wp-content/uploads/2023/05/1-Research-Competence-Framework.pdf

European Commission (2012). Key competences for lifelong learning - European Reference Framework. Publications Office of the European Union.

Gilomen, H. (2002). Kompetenzen erkennen und fördern. Zürich: Pestalozzianum Verlag.

Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 1-11.

Kovalenko, N. V., & Kovalenko, V. V. (2021). A case study of developing research competency in teacher education students. Journal of Educational Theory and Practice, 21(3), 45-52. https://doi.org/10.33423/jetp.v21i3.4537

Moore, T. J., & Smith, K. A. (2014). Advancing the state of the art of STEM integration. https://mspnetstatic.s3.amazonaws.com/Moore_Smith_2014_Advancing_the_Art_of_STEM_Integration.pdf

NGSS Lead States (2013). Next generation science standards: For states, by states. https://nap.nationalacademies.org/catalog/18290/next-generation-science-standards-for-states-by-states

Nguyễn Công Khanh (2023). Dạy học theo định hướng phát triển năng lực học sinh - Cơ sở lí luận và thực hành. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, 131(1), 27-32.

Nguyễn Đức Chính (2013). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Đức Quang (2019). Năng lực nghiên cứu khoa học và việc phát triển trong dạy học STEM. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 164, 45-48.

Nguyễn Thanh Nga, Trần Thị Xuân Quỳnh, Nguyễn Phương Uyên, Tạ Thanh Trung (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực STEM cho học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 48-53.

Nguyễn Thị Hạnh, Nguyễn Thị Tố Nga (2020). Dạy học phát triển năng lực học sinh - Một số vấn đề lí luận và thực tiễn. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 251(2), 4-7.

Nguyễn Xuân Quý (2015). Một số biện pháp phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học Hóa học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 6(72), 146-152.

OECD (2016). Innovating assessments to measure and support complex skills. In Innovating education and educating for innovation: The power of digital technologies and skills. OECD Publishing.

Phan Trọng Ngọ (2021). Giáo dục định hướng phát triển năng lực: Lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Sư phạm.

Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.) (2003). Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Hogrefe & Huber Publishers.

Sargent, T. (2014). Competency-based education: What it is and how it’s used. Education Week, 34(10), 22-23.

Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. The Autodesk Foundation.

Trần Bá Hoành. (2008). Lí luận dạy học hiện đại. NXB Giáo dục.

Visser-Wijnveen, G. J., Gess, C., Murtonen, M., & Salmento, H. (2022). The research competence: Acquisition and development among undergraduate students. Frontiers in Education, 7, 836165. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836165

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.07.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. M., Nguyễn, T. H. N., & Lê , Đình T. (2025). Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học Sinh học 11 thông qua dự án STEM. Tạp Chí Giáo dục, 25(14), 42–47. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3662

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>