Tổng quan nghiên cứu và định hướng phát triển năng lực quản trị nhà trường của hiệu trưởng trường tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục
Tóm tắt
The article focuses on the overview of domestic and foreign research works on school management capacity of primary school principals, in order to point out achievements, limitations and future directions. The analysis results show that the studies have approached management according to many models, affirming the key role of principals in leading, managing and developing schools. In Vietnam, some works have initially formed a theoretical basis based on Principal Standards and competence structures, as a foundation for assessment and training. However, many studies are still descriptive, lack consistency in competence structures and have not focused on comprehensive factors such as qualities, ethics, social behavior and technology application. In addition, empirical studies to verify the effectiveness of competency development models are still limited. Based on the overview, the article identifies two legacy pillars: input-output capacity structure and Principal Standards, from which it proposes a combination to build a clear and feasible capacity development roadmap. The study affirms the scientific and practical significance of the overview, while emphasizing the need to develop a unified theoretical framework and conduct in-depth empirical research. This is considered an important orientation for further studies on developing school management competence of primary school principals in the context of current educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Arkhipova, O., Kokina, I., & Rauckienė-Michaelsson, A. (2022). Management competencies of school principals for successful school development. Tiltai, 79(1), 63-76. https://doi.org/10.15181/tbb.v78i1.1757
Bộ GD-ĐT (2018). Chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông (ban hành kèm theo Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018).
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative Education, 5(7), 580-589. https://doi.org/10.4236/ce.2014.57068
Bùi Minh Hiền, Nguyễn Vũ Bích Hiền (đồng chủ biên, 2015). Quản lí và lãnh đạo nhà trường. NXB Đại học Sư phạm.
Bush, T. (2007). Educational leadership and management: Theory, policy, and practice. South African Journal of Education, 27(3), 391-406.
Dash, M., & Dash, N. (2008). School management. New Delhi: Atlantic Publishers & Distributors.
Đinh Thị Lan Duyên (2017). Quản lí bồi dưỡng năng lực quản lí theo chuẩn hiệu trưởng cho hiệu trưởng các trường trung học cơ sở thành phố Hà Nội. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng.
Green, H. (2001). Ten questions for school leaders. Nottingham: NCSL.
Huỳnh Văn Sơn, Nguyễn Kim Hồng, Nguyễn Thị Diễm My (2017). Phương pháp dạy học phát triển năng lực học sinh phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Mincu, M. (2023). Governance mechanisms, school principals and the challenge of personalized education in contexts. Prospects, 54(1), 103-119. https://doi.org/10.1007/s11125-023-09663-8
Ngô Xuân Đông (2019). Quản lí hoạt động bồi dưỡng hiệu trưởng trường trung học cơ sở theo tiếp cận năng lực. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Vinh.
Nguyễn Thế Thắng, Nguyễn Xuân An (2019). Tổng quan nghiên cứu quản trị nhà trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(6), 5559.
Nguyễn Thị Hương (2019). Quản trị trường học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông trong thời kì Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 16(4), 1318.
Nguyễn Văn Phước (2024). Phát triển đội ngũ hiệu trưởng trường tiểu học ở Thành phố Hồ Chí Minh theo hướng chuẩn hóa. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Văn Quang (2020). Phát triển đội ngũ hiệu trưởng trường tiểu học khu vực Duyên hải Nam Trung Bộ theo tiếp cận phát triển năng lực. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Vinh.
Salvioni, D. M., & Cassano, R. (2017). School governance, accountability and performance management. International Journal of Financial Research, 8(2), 176-189. https://doi.org/10.5430/ijfr.v8n2p176
Thomson, A., Mabey, C., Storey, J., & Gray, C. (2001). Changing patterns of management development. Oxford: Blackwell.
Trần Kiểm (2016). Quản lí và lãnh đạo nhà trường hiệu quả (Tiếp cận năng lực). NXB Đại học Sư phạm.
Trần Kiểm, Trần Khánh Đức (2023). Phương pháp hiện đại trong lãnh đạo và quản trị nhà trường. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Trịnh Thị Hồng Hà (2009). Đánh giá hiệu trưởng trường tiểu học Việt Nam theo hướng chuẩn hóa. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.
UNESCO (2005). EFA global monitoring report: Education for all - The quality imperative. Paris: UNESCO Publishing.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









