Kiểm định chất lượng giáo dục đại học tại Hoa Kỳ và một số đề xuất

Các tác giả

  • Phạm Thanh Huyền Viện Sư phạm kỹ thuật - Trường Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Nguyễn Thị Bích Ngọc Phòng Quản lí chất lượng - Trường Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Lê Huy Tùng Viện Sư phạm kỹ thuật - Trường Đại học Bách khoa Hà Nội

Tóm tắt

Higher education accreditation in the United States was established in the early years of the twentieth century, then many countries learned from its experience. Therefore, the study of an accrediting model is attractive  in order to develop an accreditation model for higher education in Vietnam, due to its scientific significance and practicality. This study analyzes the formation and development of the United States higher education accrediting system, especially the determination of a stable and sustainable higher education accrediting model that determine the quality of higher education in United States, thereby drawing experiences for building an accreditation model for higher education in Vietnam. Accreditation is an inevitable trend within the larger trend of university autonomy in Vietnam, in which the choice of using the accreditation model determines the effectiveness of accreditation.

Tài liệu tham khảo

Hegji, A. (2020). An Overview of Accreditation of Higher Education in the United States. Congressional Research Service.

Harland, G. B. (2001). Creating the Council for Higher Education Accreditation (CHEA). American Council on Education, Oryx Press.

Eaton, J. S. (2015). An Overview of U.S. Accreditation. Council Higher Education Accreditation (CHEA).

Nguyen, C. H., Marshall, S. J., & Evers, C. W. (2021). Higher Education Quality Assurance and Accreditation Implementation in Several Countries across the World and Lessons Learned for Vietnam. Vietnam Journal of Education, 5(1), 11-17. https://doi.org/10.52296/vje.2021.27

Pham, N. T. T. (2021). Excellence in Internal Quality Assurance: An Empirical Study in United States. Vietnam Journal of Education, 5(3), 54-62.

Lê Huy Tùng (2020). Một số đề xuất cho lựa chọn mô hình kiểm định chất lượng giáo dục đại học tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 36, 1-5.

Murray, F. (2000). The Role of Accreditation Reform in Teacher Education. Educational Policy, 14(1), 40-59.

NCATE (2006). Professional Standards for the Accreditation of Schools, Colleges, and Departments of Education. [Online] Available: https://eric.ed.gov/?id=ED550513

Di Nauta, P., Omar, P. L., Schade, A., & Scheele, J. P. (2004). Accreditation models in higher education: Experiences and perspectives. European Network for Quality Assurance in Higher Education.

Satyanarayana, N., & Srivastava, R. (2009). Accreditation: Panacea for Producing Better Professionals. [Online] Available: http://a-liep.kc.tsukuba.ac.jp/proceedings/Papers/a29.pdf

Sinha, V., & Subramanian, K. S. (2013). Accreditation in India: Path of Achieving Educational Excellence. Business Education & Accreditation, 5(2), 107-116.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2022

Cách trích dẫn

Phạm , T. H., Nguyễn , T. B. N., & Lê , H. T. (2022). Kiểm định chất lượng giáo dục đại học tại Hoa Kỳ và một số đề xuất. Tạp Chí Giáo dục, 22(10), 54–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/432

Số

Chuyên mục

Các bài báo