Thực trạng triển khai hướng dẫn học sinh nghiên cứu khoa học kĩ thuật tại các trường trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Tuyên Quang

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Anh Tuấn Trường Đại học Tân Trào

Tóm tắt

In order to promote the fundamental and comprehensive innovation of general education in the spirit of Resolution No. 29-NQ/TW, the Ministry of Education and Training has directed secondary schools to guide students on science and technology research and creativity. The article examines the current situation of implementing activities to guide students on scientific research at high schools in Tuyen Quang province. The research results show that administrators and teachers had the adequate awareness of the role of activities to guide students on scientific and technical research; had a certain understanding of the scientific research process; schools actively implemented and had various solutions to support and promote activities to guide students in scientific research under the guidance of the Ministry of Education and Training; teachers initially had skills to guide students in scientific research; Most of the students were interested and had quite positive attitude, initiative and interest in participating in scientific and technical research and creativity activities. However, it is necessary to organize training; increase investment in facilities and equipment for practical experiments; increase the mobilization of resources outside the school and introduce policies to encourage teachers to participate in guiding students to make this activity more effective.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2012). Quy chế thi nghiên cứu khoa học, kĩ thuật cấp quốc gia học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông (ban hành kèm theo Thông tư số 38/2012/TT-BGDĐT ngày 02/11/2012 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 32/2017/TT-BGDĐT ngày 19/12/2017 về sửa đổi, bổ sung một số điều của Quy chế thi nghiên cứu khoa học, kĩ thuật cấp quốc gia học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Huỳnh Thị Thúy Diễm, Nguyễn Kỳ Tuấn Sơn (2021). Thực trạng nghiên cứu bài học và nghiên cứu khoa học của giáo viên trung học phổ thông tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 57(2C), 184-194.

Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J., & Chrostowski, S. J. (2004). Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Martin, M. O., Mullis, I. V. S., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

OECD (2006). PISA 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. Paris: OECD.

Sjøberg, S. (2002). Science for the children? Report from the Science and Scientist-project. Acta Didactica, 1/2002, Department of Teacher Education and School Development, University of Oslo.

Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2007). Science education and youth’s identity construction - two incompatible projects? In D. Corrigan, Dillon, J. & Gunstone, R. (Eds.), The Re-emergence of Values in the Science Curriculum. Rotterdam: Sense Publishers.

Nguyễn Minh Anh Tuấn (2023). Thực trạng và đề xuất một số giải pháp nâng cao hiệu quả tổ chức dạy học theo định hướng phát triển năng lực học sinh trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Tuyên Quang. Tạp chí Giáo dục, 23(2), 34-40.

Nguyễn Minh Anh Tuấn, Nguyễn Khải Hoàn (2022). Thực trạng triển khai Chương trình giáo dục phổ thông 2018 cấp trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Tuyên Quang hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 22(số đặc biệt 3), 201-206.

Ye, R., Wells, R., Talkmitt, S., & Ren, H. (1998). Student Attitudes toward Science Learning: A cross-National study of American and Chinese Secondary School Students. Paper presented at the Annual Meeting of the National Science Teachers Association Las Vegas, NV.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. A. T. (2023). Thực trạng triển khai hướng dẫn học sinh nghiên cứu khoa học kĩ thuật tại các trường trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Tuyên Quang. Tạp Chí Giáo dục, 23(17), 18–25. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/941

Số

Chuyên mục

Các bài báo