Thực trạng giáo dục giới tính cho học sinh rối loạn phổ tự kỉ tuổi vị thành niên trong các cơ sở giáo dục chuyên biệt

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Hưng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Ngọc Châm Học viên cao học K28 - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Sex education for students is an important part of comprehensive educational content and has great significance in practice. Currently, the developed society and improved life lead to the trend of early puberty among students. Therefore, families and schools need to start sex education for students as soon as possible, preferably sex education for students before puberty so that they have a sense of self care. The article presents the main findings in the survey and assessment of the current situation of sex education for students with teenage autism spectrum disorder in specialized schools. The results of this study are the basis for those who do the work of sex education for students with disabilities in general and sex education for students with teenage autism spectrum disorder in particular to propose feasible and effective sex education content, measures, and forms for students with autism spectrum disorder.

Tài liệu tham khảo

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder, fifth edition. DSM-5.

Balderian, N. (1991). Sexual abuse of people with developmental disabilities.

Bernert, D. J., Ogletree, R. J. (2013). Women with intellectual disability talk about their perceptions of sex. Journal of Intellectual Disability Research, 57(3), 240-249.

Bùi Ngọc Oánh (2006). Tâm lí học giới tính và giáo dục giới tính. NXB Giáo dục.

Đào Xuân Dũng (2012). Giáo dục giới tính vì sự phát triển của vị thành niên. NXB Tổng hợp TP. Hồ Chí Minh.

Đinh Thị Thu Trang (2014). Biện pháp rèn luyện kĩ năng giao tiếp và tương tác xã hội cho trẻ tự kỉ chức năng học hòa nhập tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 6, 358-366.

Đỗ Thị Thảo (2019). Can thiệp sớm giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ. NXB Giáo dục Việt Nam.

Lorna Wing (1996). The Autistic Spectrum - A Guide for Parents and Professionals. Constable Publishers.

Mai Văn Hưng (2014). Giáo dục giới tính cho học sinh trung học cơ sở Hà Nội phù hợp với đặc điểm tuổi dậy thì hiện nay. Đề tài khoa học cấp Viện, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, mã số 01X-12/03-2014-2.

Đã Xuất bản

05.05.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , V. H., & Nguyễn , T. N. C. (2021). Thực trạng giáo dục giới tính cho học sinh rối loạn phổ tự kỉ tuổi vị thành niên trong các cơ sở giáo dục chuyên biệt. Tạp Chí Giáo dục, 501(1), 50–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/124

Số

Chuyên mục

Các bài báo