Vai trò, cơ hội và thách thức của các trung tâm anh ngữ trong việc nâng cao năng lực tiếng Anh cho người lao động Việt Nam
Tóm tắt
English is a commonly used language in the world and being able to use English has become an advantage today. Good foreign language proficiency is an important factor contributing to success in development and integration. This article focuses on analyzing the role of English centers in improving English skills for Vietnamese workers. The content of the article presents the challenges and opportunities that English centers in Vietnam are facing, along with the contribution of mastering English to personal and economic development. Research results show that English centers play an important role in providing a professional learning environment, highly qualified instructors, and flexible and appropriate training programs. In addition, providing courses specifically designed for the needs of workers, such as communication English, specialized English and IELTS/TOEFL test preparation also makes an important contribution to the process of improving English proficiency for workers. However, these centers are facing a number of challenges such as financial issues, teaching quality and meeting the diverse needs of students. To overcome challenges, support from the Government, direct management agencies, organizations and businesses is necessary.
Tài liệu tham khảo
Abraham, M., Arficho, Z., Habtemariam, T., & Demissie, A. (2022). Effects of information communication technology-assisted teaching training on English language teachers’ pedagogical knowledge and English language proficiency. Cogent Education, 9(1), 2028336. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2028336
Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Bộ GD-ĐT (2018). Quy chế tổ chức và hoạt động của trung tâm ngoại ngữ, tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 21/2018/TT-BGDĐT ngày 24/8/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bùi Thị Minh, Trần Hoàng Trúc (2018). Vai trò của các trung tâm Anh ngữ tại Việt Nam: Cơ hội và thách. Tạp chí Giảng dạy Tiếng Anh Quốc tế, 6(3), 34-45. https://doi.org/10.22141/ijelt.v6i3.2347
Kaptingei, S. (2016). The challenges of learners with diverse linguistic needs: Experiences of teachers in Uasin Gishu County Kenya. British Journal of Education, 4(9), 70-78. https://doi.org/10.37745/bje.2013
Nguyen, Y. (2023). Decline of English Center Giant Spells Opportunity for FDI. Vietnam Briefing. https://www.vietnam-briefing.com/news/vietnams-english-education-market-2023.html/
Noori, A. Q., Orfan, S. N., Akramy, S. A., & Hashemi, A. (2022). The use of social media in EFL learning and teaching in higher education of Afghanistan. Cogent Social Sciences, 8(1), 2027613. https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2027613
Phạm Hoàng Tuấn, Lê Thị Thanh (2020). Nâng cao kĩ năng tiếng Anh cho người lao động Việt Nam trong thời đại hội nhập quốc tế. Tạp chí Khoa học và Công nghệ giáo dục, 6(2), 56-67. https://doi.org/10.31814/sttj.v6i2.201
Pham, T. H., Ho, M. T., Vuong, T. T., Nguyen, M. C., & Vuong, Q. H. (2020). Entrepreneurial finance: Insights from English language training market in Vietnam. Journal of Risk and Financial Management, 13(5), 1-23. https://doi.org/10.3390/jrfm13050096
Tạp chí Kinh tế và Dự báo (2022). Đầu tư vào thị trường đào tạo tiếng Anh vẫn đang là cơ hội lớn. https://kinhtevadubao.vn/dau-tu-vao-thi-truong-dao-tao-tieng-anh-van-dang-la-co-hoi-lon-22843.html
Trần Ngọc Trung Nghĩa, Nguyễn Thị Hồng (2017). Tác động của khả năng tiếng Anh đến cơ hội việc làm cho sinh viên tốt nghiệp Việt Nam. Tạp chí Ngôn ngữ học ứng dụng và Nghiên cứu ngôn ngữ, 4(3), 123-135.
Trương Tiến Tùng, Phạm Thị Tâm, Nguyễn Mai Hương, Hồ Ngọc Trung, Nguyễn Thị Nhung, Trần Thị Mai Hanh, Vũ Thị Phương Anh, Nguyễn Minh Tuấn, Hà Văn Sinh, Nguyễn Hữu Bích (2022). Nghiên cứu đổi mới mô hình quản lí trung tâm ngoại ngữ, tin học đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện nền giáo dục Việt Nam. Đề tài khoa học cấp Nhà nước, mã số: KHGD/16-20.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .