Cơ hội và thách thức khi sử dụng AI chatbot trong dạy học lập trình: nghiên cứu trường hợp ở khu vực miền Trung và Tây Nguyên

Các tác giả

  • Nguyễn Thế Dũng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

In recent years, the development of artificial intelligence technology has exerted a great impact on education. In particular, AI chatbots, such as ChatGPT, Gemini, Bing chat, GitHub Copilot… have offered interesting opportunities as well as challenges for learners and teachers. Therefore, deciding what opportunities can and should be exploited, as well as how to overcome or diminish the challenges that may arise from these tools to teaching, is a matter of concern. Using the method of document review and semi-structured interviews, this article surveys the opinions of some IT teachers and lecturers in the Central and Central Highlands regions who teach programming-related subjects about the potential opportunities and challenges that AI chatbots pose for teaching and learning programming as well as their views on the necessary adjustments in their teaching to face the opportunities and challenges when AI chatbots have become prominent and universal. In today's rapidly changing digital transformation landscape, seizing advantages from AI chatbot tools is critical and urgent.

Tài liệu tham khảo

Adamopoulou, E., & Moussiades, L. (2020). Chatbots: History, technology, and applications. Machine Learning with Applications, 2. https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2020.100006

Becker, B. A., Denny, P., Finnie-Ansley, J., Luxton-Reilly, A., Prather, J., & Santos, E. A. (2023). Programming Is Hard - Or at Least It Used to Be: Educational Opportunities and Challenges of AI Code Generation. In Proceedings of the 54th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (Toronto ON, Canada) (SIGCSE 2023). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 500-506. https://doi.org/10.1145/3545945.3569759

Đoàn Thị Hồng Phước, Lê Văn Tường Lân, Nguyễn Văn Trung (2021). Xây dựng khung ứng dụng AI chatbot trong lĩnh vực quy chế đào tạo. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Kĩ thuật và Công nghệ, 131(2A), 39-52. https://doi.org/10.26459/hueunijtt.v131i2A.6919

Dohmke, T. (2022). GitHub Copilot Is Generally Available to All Developers. https://github.blog/2022-06-21-github-copilot-is-generally-available-to-all-developers/

Dương Thanh Linh (2022). Ứng dụng ChatGPT thúc đẩy dạy và học bậc đại học trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Bình Dương, 6(2), 53-60.

Ko, A. J. (2023). Large Language Models Will Change Programming... a lot. https://medium.com/bits-and-behavior/large-language-models-willchange-programming-a-lot-5cfe13afa46c

Okonkwo, C. W., Ade-Ibijola, A. (2021). Chatbots applications in education: A systematic review. Computers and Education: Artifcial Intelligence 2. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100033

Rahman, M. M., & Watanobe, Y. (2023). ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies. Applied Sciences, 13, 5783. https://doi.org/10.20944/preprints202303.0473.v1

Sok, S., & Heng, K. (2023). ChatGPT for education and research: A review of benefits and risks. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4378735

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.04.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. D. (2024). Cơ hội và thách thức khi sử dụng AI chatbot trong dạy học lập trình: nghiên cứu trường hợp ở khu vực miền Trung và Tây Nguyên. Tạp Chí Giáo dục, 24(7), 49–54. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1632

Số

Chuyên mục

Các bài báo