Đề xuất thang đo thực hành dựa trên khung TPACK cho đánh giá năng lực tích hợp công nghệ trong dạy học

Các tác giả

  • Nguyễn Thế Dũng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

The competence to integrate technology in teaching and the assessment of this competence of teachers is crucial in the current context. This article introduces some tools for assessing technology integrating competence in teaching, specifically: Determining the levels of technology integration in teaching in accordance with the direction of technology application of UNESCO and the educational context of Vietnam; a rubric to assess the level of technology integration in teaching practice and a TPACK-based questionnaire in teaching practice. With the aim of the convenient and effective assessment of teachers’ competence and the level of technology integration in teaching, it is necessary to devise appropriate and efficient scales in applied practice, develop rubrics and development scales.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2014). Công văn số 5555/BGDĐT-GDTrH ngày 08/01/2014 hướng dẫn sinh hoạt chuyên môn về đổi mới phương pháp dạy học và kiểm tra, đánh giá; tổ chức và quản lí các hoạt động chuyên môn của trường trung học/trung tâm giáo dục thường xuyên qua mạng.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 quy định Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

FCIT (2019). The Technology Integration Matrix. https://fcit.usf.edu/matrix/matrix/

Harris, J., Phillips, M., Koehler, M., & Rosenberg, J. (2017). TPCK/TPACK research and development: Past, present, and future directions. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3). https://doi.org/10.14742/ajet.3907

Koehler, M. J., Mishra, P., Bouck, E. C., DeSchryver, M., Kereluik, K., Shin, T. S., & Wolf, L. G. (2011). Deep-play: Developing TPACK for 21st century teachers. International Journal of Learning Technology, 6(2), 146-163. https://doi.org/10.1504/IJLT.2011.042646

Nguyen, T. D. (2019). Proposing a TPACK framework in line with the context of education in Vietnam. Global Scientific Journals, 7(3), 999-1006.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., Braak, J. V. . Fraeyman, N., & Erstad. O. (2015). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 48, 462-472. htps://doi.org/10.1111/bjet.12380

UNESCO (2017). Procceding “Quality and Innovation in Teacher Professional Development: Issues and Challenges”. UNESCO Office - Beirut, Beirut, Lebanon.

Yeh, Y., Hsu, Y., Wu, H., Hwang, F., & Lin, T. (2014). Developing and validating technological pedagogical content knowledge-practical (TPACK-practical) through the Delphi survey technique. British Journal of Educational Technology, 45, 707-722.

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.04.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. D. . (2023). Đề xuất thang đo thực hành dựa trên khung TPACK cho đánh giá năng lực tích hợp công nghệ trong dạy học. Tạp Chí Giáo dục, 23(8), 34–39. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/696

Số

Chuyên mục

Các bài báo