Đề xuất mô hình đánh giá nhóm trong dạy học hợp tác trong môi trường B-learning đối với môn Tin học

Các tác giả

  • Nguyễn Thế Dũng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Vương Thị Bình Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

The concept of collaborative learning has been widely applied in teaching, especially in blended learning (B-learning) settings. Collaborative learning emphasizes group learning, requiring a high level of self-study from each individual learner. The article analyzes some problems related to group assessment in collaborative learning in B-learning environments. The authors also propose a group assessment model including basic components and a basic process to conduct group assessment in teaching Basic programming in the informatics subject. The model can be applied to subjects that are both theoretical and practical, organized and taught from the perspective of collaborative learning with project-based teaching methods and flipped classrooms based on the B-learning model, in order to improve learners’ collaborative competence.

Tài liệu tham khảo

Forsell, J., Forslund Frykedal, K., & Hammar Chiriac, E. (2020). Group Work Assessment: Assessing Social Skills at Group Level. Small Group Research, 51(1), 87-124. https://doi.org/10.1177/1046496419878269

Gordon, N. A. (2010). Group working and peer assessment - using WebPA to encourage student engagement and participation. Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 9(1), 20-31.

Janzen, K. (2021). The Perceived Efficacy Of Cooperative Group Learning In A Graduate Program. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 12(1), Article 6. https://doi.org/10.5206/cjsotl-rcacea.2021.1.14206

Loc Phuoc Hoang, Hieu Thanh Le, Hung Van Tran, Thanh Chi Phan, Duc Minh Vo, Phuong Anh Le, Chakrit Pong‑inwong, Dung The Nguyen (2021). Does evaluating peer assessment accuracy and taking it into account in calculating assessor’s fnal score enhance online peer assessment quality? Education and Information Technologies,27, 4007-4035. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10763-1

Murray, Jo-Anne, Boyd, Sharon (2015). A Preliminary Evaluation of Using WebPA for Online Peer Assessment of Collaborative Performance by Groups of Online Distance Learners. International Journal of E-Learning & Distance Education, 30(2), 23-36.

Ngô Tứ Thành, Nguyễn Thế Dũng (2015). Dạy học theo dự án với mô hình lớp học đảo ngược trong B-learning. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8A), 222-230.

Nguyen The Dung (2014). Group Decision Support System for Assessment in E-learning. Proceedings of the 7th International Conference on Educational Reform (ICER 2014), Innovations and Good Practices in Education: Global Perspectives.

Nguyễn Thế Dũng (2015). B-learning và quá trình đánh giá trong dạy học hướng đến phát triển năng lực của người học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8D), 130-137.

Nguyễn Thế Dũng (2015). Nghiên cứu sử dụng mô hình lớp học đảo ngược, những khó khăn thách thức và khả năng ứng dụng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8D), 85-92.

Tải xuống

Đã Xuất bản

18.01.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. D., & Vương , T. B. (2023). Đề xuất mô hình đánh giá nhóm trong dạy học hợp tác trong môi trường B-learning đối với môn Tin học. Tạp Chí Giáo dục, 22(24), 31–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/615

Số

Chuyên mục

Các bài báo