Sự phù hợp nghề dạy học của sinh viên sư phạm

Các tác giả

  • Nguyễn Danh Nam Đại học Thái Nguyên
  • Nguyễn Thanh Hùng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

The paper presents the concept of teaching profession appropriateness, analyzes the current situation of career suitability of teacher students and the meaning of teaching profession appropriateness assessment in the training process of pedagogical universities. The paper also proposes some measures to improve the suitability of teaching profession for teacher students, including renovating teacher education programs. Research results show that regularly assessing job suitability during training at pedagogical universities helps students practice pedagogical skills, nurture their love and career ideals.

Tài liệu tham khảo

Australian Institute for Training and School Leadership (AITSL) (2011). National professional standards for teachers. Retrieved July 20, 2020, from: https://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/national-policy-framework/australian-professional-standards-for-teachers.pdf.

Bademcioglu, M., Karatas, H., & Alci, B. (2014). The investigation of teacher candidates’ attitudes towards teaching profession. The International Journal of Educational Researchers, 5(2), 16-29.

Cheryl, J. C. (2016). Structure of teacher education. In J. Loughran, M.L. Hamilton (eds). International Handbook of Teacher Education, Springer, 69-135.

Dương Thị Nga (2010). Quá trình thích ứng nghề của sinh viên sư phạm. Tạp chí Giáo dục, 237, 15-16.

Dương Thị Nga (2012). Khả năng di chuyển nghề - yêu cầu về sự thích ứng của sinh viên sư phạm trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 298, 16-17, 20.

Guo, L. (2014). Preparing teachers to educate for 21st century global citizenship: Envisioning and enacting. Journal of Global Citizenship & Equity Education, 4(1), 1-22.

Hồ Phụng Hoàng Phonenix, Trần Thị Thu (2015). Kĩ năng tư vấn cá nhân về khám phá, lựa chọn và phát triển nghề nghiệp cho học sinh trung học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Hoàng Thị Lệ Quyên (2016). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự gắn bó với nghề dạy học của giáo viên giáo dục đặc biệt. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 6, 88-91; 83.

Marmara, Y. K. (2013). Geography teacher candidates’ competencies of using geography teaching methods and techniques in a sample class environment. The International Journal of Social Sciences, 13(1), 76-91.

Milman, N. B., Kortecamp, K., & Peters, M. (2007). Assessing teacher candidates’ perceptions and attributions of their technology competencies. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 3(3), 15-35.

Morallos, L. H., Ballado, R. S., Arandia, F. S., & Muncada, S. R (2014). Personal and professional competencies of senior teacher education students. International Journal of Interdisciplinary Research and Innovations, 2(4), 134-138.

National Institute of Education (NIE), Singapore (2009). A teacher education model for the 21st century. Retrieved July 20, 2020, from: https://www.nie.edu.sg/docs/default-source/te21_docs/te21_executive-summary_14052010---updated.pdf?sfvrsn=2.

Nguyễn Danh Nam (2019). Mô hình quản lí đào tạo giáo viên trên thế giới. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 11(11), 3-9.

Nguyễn Thị Bảy, Nguyễn Thị Linh (2019). Một số biện pháp phát triển năng lực thích ứng nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non, Trường Cao đẳng Sư phạm Kiên Giang. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 95-98.

Phan Minh Tiến, Đinh Thị Hồng Vân (2013). Thực trạng và biện pháp giáo dục giá trị nghề nghiệp cho sinh viên các trường đại học sư phạm khu vực miền Trung. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế, 4(82), 242-253.

Seferoglu, S. S. (2005). A study on teaching competencies of teacher candidates. Proceedings of the International Conference on Education, Singapore.

Suciu, I. A., Mâta, L. (2011). Pedagogical competences - The key to efficient education. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 411-423.

Trần Thị Bích (2015). Một số vấn đề về mô hình nghề nghiệp giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 116, 32-34.

Vũ Phương Liên, Trần Lan Anh, Nguyễn Thị Như Ngọc (2018). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 422, 15-22.

Đã Xuất bản

05.07.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , D. N., & Nguyễn , T. H. (2021). Sự phù hợp nghề dạy học của sinh viên sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 505(1), 1–7. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/165

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả